• 2012-04-26

Trwa wystawa Sceny Rodzajowe 2012

21 kwietnia 2012 roku w Galerii Propaganda w Warszawie odbył się wernisaż wystawy prac Jakuba Ciężkiego i Tomasza Kulki pt. Sceny rodzajowe 2012. Wystawę będzie można oglądać do 9 czerwca.

Jakub Ciężki i Tomasz Kulka (źródło: materiały prasowe)

Jakub Ciężki i Tomasz Kulka (źródło: materiały prasowe)

Sceny rodzajowe 2012 są wystawą, która przez nawiązanie do nadchodzących wydarzeń (a konkretnie do zbliżających się Mistrzostw Europy w piłce nożnej), stara się unaocznić problemy, które wyrosły gdzieś z boku, kiedy uwaga publiczna koncentrowała się na pytaniu: czy zdążymy? Brutalizacja relacji, arogancja władzy, postępująca alienacja jednostek i całych grup społecznych zostaje zasłonięta wielką płachtą reklamową a pomalowana na zielono trawa zamieniona w wielki parking. Prezentowane na wystawie prace Tomasza Kulki i Jakuba Ciężkiego są suchą analizą powstałych i narastających problemów.

Tomasz Kulka (ur. 1979) na niedawnej wystawie pt. Dożynki w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprezentował kilkadziesiąt figurek z malowanej porcelany skłębionych w brutalnej ulicznej burdzie. Na obecnej wystawie Kulka znacznie rozbudowuje tę scenę, dodając kolejne postaci, kolejne sytuacje, dążąc to totalnej eskalacji tej miniaturowej przemocy. Mimo absolutnej anonimowości tego pogrążonego w szalonym bezładzie tłumu, każdy jego uczestnik jest inny, a żaden gest, żaden moment nie powtarzają się. Obok, również wykonane z porcelany, przykłady owej zapomnianej przez cywilizacyjną szansę architektury: zabazgrane garaże, zdemolowany kiosk, połamany przystanek, odwzorowane w najdrobniejszych szczegółach.

Jakub Ciężki (ur. 1979) to laureat ubiegłorocznej Bielskiej Jesieni. Jego realistyczny, ale mający cechy abstrakcji geometrycznej, obraz Rusztowanie zdobył główną nagrodę w konkursie. Rusztowanie stanowi rozwinięcie wcześniejszej koncepcji, którą artysta zrealizował w serii monochromatycznych płócien przedstawiających przemysłowe ogrodzenia: siatka prętów wypreparowana z rzeczywistości i rzucona na białe tło zdaje się być odrealnioną kompozycją linii, rytmów; niemniej metalowe parkany identyfikujemy bezbłędnie. Zespół tych obrazów staje się oczywistą alegorią stadionowych barier, kolejnych warstw nadzoru i kontroli narastających w wykładniczym tempie.

Jakub Ciężki / Tomasz Kulka – Sceny Rodzajowe 2012
Od 21 kwietnia do 9 czerwca 2012 roku
Galeria Propaganda
Foksal 11
Warszawa

Dodaj komentarz