• 2012-04-26

Rozwiązania totalitarnej architektury Total Area w Poznaniu

Od 30 kwietnia 2012 roku w Galerii AT w Poznaniu będzie można oglądać wystawę prac Artura Klinaú, Renato Nicolodi’ego i Tomasza Wilmańskiego Total Area.

Praca z wystawy „Total Area” (źródło: materiał prasowy)

Praca z wystawy „Total Area” (źródło: materiał prasowy)

Wystawa Total Area nawiązuje do problemów architektury i jej duchowej oraz intelektualnej roli w kształtowaniu percepcji odbioru aglomeracji miejskiej. Zwłaszcza tej, która zaistniała historycznie jako koncepcja urbanistyczna w systemach totalitarnych tj. faszyzmu czy komunizmu. Modernistyczne rozwiązania architektoniczne w tych systemach politycznych, przede wszystkim we Włoszech, Niemczech czy Rosji, służyły przede wszystkim celom propagandowym, miały świadczyć o wielkości totalitarnych idei. W swojej oszczędnej formie budowle tamtego czasu nawiązywały często do klasycznej architektury np. starożytnego Rzymu czy Grecji.

Prace artystów uczestniczących w tej wystawie czerpią w jakimś sensie inspiracje z wizualnej sfery, jaką prezentowała totalitarna architektura tamtych czasów. W formie symbolicznej nawiązują do nieludzkiej w skali i ideologicznej w zamyśle, koncepcji zniewalającego kształtowania mentalności ludzi.

Belgijski artysta Renato Nicolodi w swoich architektonicznych obrazowaniach – rzeźbach, grafikach – minimalistycznych, symetrycznych w formie, charakteryzujących się powściągliwą klasyczną surowością, nawiązuje do języka form głównych utopijnych architektów, takich jak Etienne-Louis Boullee i Claude-Nicolas Ledoux. Przestrzenie Nicolodiego uporządkowane są wręcz w sposób matematyczny. Artur Klinaú, białoruski artysta, architekt z wykształcenia, zafascynowany jest miastem, w którym mieszka – Mińskiem.

W wydanej w 2008 książce Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca, bogato ilustrowanej fotografiami socrealistycznej architektury miasta, Klinaú odwołuje się przede wszystkim do sowieckiej spuścizny tego miejsca. Dla niego z jednej strony jest to nijakie, betonowe miasto, z drugiej strony Miasto Słońca to też miasto (pomnik cywilizacji) imperialnej architektury o geometrii trzymającej się zasady złotego podziału tak konsekwentnie, że wśród doskonałych proporcji zawsze jakoś brakowało miejsca dla człowieka. Prace Tomasza Wilmańskiego, w swojej ikonografii, od wielu lat nawiązują do aspektów architektonicznych. Artystę interesuje przede wszystkim ascetyczny, czy wręcz metafizyczny klimat – malowanych, rysowanych – budowli. Są to obrazowania wyimaginowane, nie odnoszące się do konkretnie istniejących w rzeczywistości sytuacji architektonicznych. Budowle symboliczne, które mogą niepokoić, jak i stwarzać wrażenie potrzeby zmierzania do idealnej formy i harmonii.

Artur Klinaú (ur.1965r. w Mińsku, Białoruś) studiował na Wydziale Architektury Białoruskiej Akademii Politechnicznej w Mińsku. Dyplom uzyskał w 1987 roku. Od 1998 roku szef Białoruskiego Stowarzyszenia Sztuki Współczesnej, od 2001 wydawca i redaktor artystycznego magazynu pARTisan. Autor książki Mała Książka Podróżnicza po Mieście Słońca, w Polsce wydanej jako Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca. Swoje prace artystyczne prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w galeriach sztuki na Białorusi, Litwie, w Rosji, Holandii, Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, USA, Francji, Włoszech, Szwecji. Mieszka i pracuje w Mińsku.

Renato Nicolodi (ur.1980r. w Brukseli, Belgia) studiował w Post-Graduate, HISK Hoger Instituut voor Schone Kunsten, Antwerpia (2006) oraz w Beeldende en Audiovisuele Kunst, Hogere Leergangen Sint-Lukas, Bruksela (2000-2004). W 2007 roku został laureatem prestiżowej nagrody Fortis Young Ones Award, przyznawanej przez LIneart w Gandawie wyróżniającym się młodym europejskim artystom. Od wielu lat związany jest z holenderską Galerią Ron Mandos w Amsterdamie. Prace artystyczne prezentował m.in. w Gallery Annie Gentils, Antwerpen, Ronmandos Gallery, Rotterdam, HISK, Antwerpen, Lokaal 01, Breda, Art Cologne, Art Forum, Berlin. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach m.in. w Axel Vervoordt Collection. Mieszka i pracuje w Brukseli.

Tomasz Wilmański (ur. 1956r. w Szczecinie); w latach 1977-1982 studiował rzeźbę w PWSSP w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Po dyplomie, w 1982 roku założył Galerię AT, która działa pod jego kierownictwem do dnia dzisiejszego, na terenie UA w Poznaniu. Był inicjatorem i kuratorem wielu wystaw zbiorowych w Polsce i zagranicą. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Edukacji Artystycznej w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Swoje prace artystyczne prezentował na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji, Kanadzie, Włoszech, Estonii, Szwecji, Holandii. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

Wernisaż: 30 kwietnia, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 11 maja
Galeria AT
ul. Solna 4
Poznań

Dodaj komentarz