• 2012-02-16

Franciszek Orłowski w Galerii Arsenał

Od 17 lutego 2012 roku w Galerii Arsenał w Białymstoku będzie można oglądać wystawę Franciszka Orłowskiego Potencjalne Miasto.

Franciszek Orłowski, „Bezsenność”, 2010 (źródło: materiał prasowy)

Franciszek Orłowski, „Bezsenność”, 2010 (źródło: materiał prasowy)

Franciszek Orłowski w swoich pracach w szczególny sposób odnosi się do architektury jako miejsca, które jest tworzone i kształtowane przez postawy społeczne i emocjonalne. Potencjalne miasto jest jednocześnie tytułem ostatniej pracy artysty i kontynuacją intymnej, osobistej analizy współczesnych relacji międzyludzkich, charakterystycznej dla twórczości Orłowskiego.

Potencjalne miasto (2012) to model stworzony z myślą o tym, że żywotność miasta zależy od potencji jego mieszkańców. Modułem architektonicznym jest tu płaska plastikowa płytka, będąca w rzeczywistości testem ciążowym. Makieta Potencjalnego miasta składa się z niezliczonej ilości takich modułów. Precyzyjne ułożone, lecz niełączące się ze sobą ani z podłożem, monotonne ciągi urbanistyczne narażone są na różne ingerencje uczestników wystawy.

Druga najnowsza praca artysty, pokazywana po raz pierwszy w białostockim Arsenale, to przebieralnia, jaką spotykamy w butikach, galeriach handlowych. Chęć nabycia przedmiotu jest bezpośrednio związana z potrzebą akceptacji własnego wizerunku. Zbliżając się do lustra, czyli spotkania z własnym wizerunkiem, nawiązujemy jednocześnie relację zapachową, która przetwarza kabinę w rodzaj wehikułu penetrującego różna sfery naszej psychiki i wrażliwości.

Artysta nie stawia siebie w roli biernego obserwatora. Jego zdarzenia rzeźbiarskie zawsze inicjują jakiś proces, który w sposób świadomy wymyka się kontroli artysty, jak Drobne, które przechodzą z rąk do rąk, jak Potencjalne miasto zbudowane z setek testów ciążowych, które rozpada się i ubożeje na naszych oczach w trakcie trwania wystawy.

W pracy Bezsenność (2010) artysta wmurowuje w ścianę zimnego białego pomieszczenia lodówkę turystyczną, w której wnętrzu znajduje się zebrany śnieg. Zamurowany artefakt, znajdujący się w zawieszeniu między dwoma stanami skupienia, jest składową emocji związanych z wewnętrznym chłodem, niepewnością, niemocą. Artysta zostawia go w swoistym depozycie – jak bagaż w przechowalni.

Franciszek Orłowski (1984) ukończył Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W ostatnich latach brał udział w wystawach: After Socialist Statues w galerii Kim? (Ryga, 2011), Mir w Galerii Arsenał w Białymstoku (2011), Projekty wybrane w BWA Zielona Góra (2011), Rób tak w galerii Stereo (Poznań, 2010), Zerreißproben w Lepiziger Kreis (Lipsk, 2010), Nie ma sorry w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2008), Mediation Biennale w Poznaniu (2008).

Kurator wystawy: Justyna Wesołowska

Wernisaż: 17 lutego, godz. 18.00
Wystawa potrwa do: 18 marca 2012
Galeria Arsenał
ul. A. Mickiewicza 2
Białystok

Dodaj komentarz