• 2011-11-05

Czeska jesień w niedzielny poranek

6 listopada 2011 r. wrocławskim Centrum Sztuki WRO zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu Niedzielne Poranki Filmowe - Czeska jesień filmowa ze studiem Ateliéry Bonton Zlín.

Ludvík Kadleček - Slova, slova, slova (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludvík Kadleček - Slova, slova, slova (źródło: materiały prasowe organizatora)

Po wypełniających poprzednie sezony Poranków Filmowych projekcjach animacji ze studia Kratký Film Praha, nadszedł czas na prezentację produkcji powstałych w kolejnym istotnym dla rozwoju czeskiego filmu animowanego miejscu, jakim są Ateliéry Bonton Zlín. Przez lata oba ośrodki wzajemnie na siebie oddziaływały, choć, jak będzie się można przekonać, realizacje każdego z nich podążały w zupełnie innym kierunku.

Zlín to miejsce, gdzie narodziła się legenda dwu uznanych postaci czeskiej szkoły filmu lalkowego: Hermíny Týrlovej i Karla Zemana. Program najbliższych Poranków Filmowych przybliży dorobek pierwszej damy czeskiej animacji, która ze szczególnym zamiłowaniem tworzyła z myślą o najmłodszych widzach. Co warte uwagi, Týrlová jest autorką pierwszej czeskiej animacji lalkowej pt. Ferda mravenec (1944).

Przełomem w jej twórczości okazał się Uzel na kapesníku (1958), gdzie po raz pierwszy zaczęła eksperymentować z tkaniną, wykorzystując ją jako wdzięczne tworzywo filmowe. Pobudzała dziecięcą wyobraźnię, animując gałganki, wełniane kłębuszki, filcowe postaci, kombinując je następnie z żywym aktorem. Kontynuacją opisanej wyżej metody okazała się seria Vlněné pohádky (1964-1969). Swoje ostanie dzieło Pohádku na šňůře (1986) stworzyła w wieku 85 lat. Podczas Poranków zaprezentujemy filmy z późniejszego okresu działalności artystki, kiedy, po bez mała trzydziestu latach, powróciła do postaci mrówki Ferdy i chrząszcza Pytlíka w serii dla Czeskiej Telewizji.

Oprócz Hermíny Tyrlovej i Karla Zemana możemy wymienić jedynie kilku reżyserów i animatorów, którzy w latach 1940 – 1980, oprócz współpracy z mistrzami, tworzyli własne obrazy. Są to między innymi Jan Dudešek, Zdeněk Ostrčil, Josef Zeman czy Ludvík Kadleček, których animacje staną się kolejnym ważnym punktem naszego przeglądu. Warto przyjrzeć się dokładniej dorobkowi ostatniego z nich. Kadleček, z wykształcenia rzeźbiarz, od 1953 roku pracował w studio filmu lalkowego Gottwaldow (późniejsze Ateliéry Bonton Zlín) jako plastyk, następnie także jako reżyser.

Był wszechstronnym twórcą filmów animowanych, korzystał przy tym z najróżniejszych technologii i materiałów (klasyczne lalki, wycinanki, kolaże, plastelina), co najpewniej sprawiło, że wkrótce stał się jednym z najbliższych współpracowników Hermíny Týrlovej. Pracował przy niemal trzydziestu filmach artystki jako animator.

W roli reżysera zadebiutował w 1960 roku obrazem Proč pláče žirafa. Kolejne lata poświęcił tworzeniu dobranocek dla telewizji w Bratysławie. Podczas najbliższych pokazów zaprezentowane zostaną animacje wykreowane przez czeskiego autora w latach 80. i 90.

Ivo Hejcman - Bob i Bobek. Krokodyle jezioro (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ivo Hejcman - Bob i Bobek. Krokodyle jezioro (źródło: materiały prasowe organizatora)

Reprezentantem najmłodszej generacji artystów związanych ze studiem w Zlínie jest Ivo Hejcman, reżyser animowanego serialu o dwu uszatych przyjaciołach, Bobie i Bobku, którzy przemierzają świat w zaczarowanym kapeluszu. Podczas poranków z czeską animacją obejrzymy dwa odcinki z serii Bob i Bobek w podróży.

Program:

Zdeněk Ostrčil, Szyję, szyję bajeczkę (Šiju, šiju pohádku) 1984
Tchórzliwy niedźwiedź i dzielny muszkieter zagubili się w labiryncie baśniowych motywów, czy uda im się uporządkować bałagan? Artystyczny popis wieloletniego współpracownika Karla Zemana – Zdeňka Ostrčila, twórcy wieczorynek oraz pasjonata animacji lalkowej.

Týrlová Hermína, Przygody mrówki Ferdy (Příhody Ferdy mravence) 1978
Pewnego dnia mrówka Ferda zjawia się w małej owadziej społeczności, by ujarzmić groźnego ślimaka, rozczarować się znajomością z biedronką i sprawić, by konik polny stał się wiernym wierzchowcem.

Jan Dudešek, Trzeci garb (Třetí hrb) 1987
Czy żywot trójgarbnego wielbłada Vojtíka wśród tych dwugarbnych musi być tak ciężki, jak wyobraża sobie jego mama? Czasem nasze niedostatki (jak również naddatki) mogą okazać się nieocenionym atutem!

Ludvík Kadleček, Slova, slova, slova 1988
Krótka opowieść o przytłaczającej mocy słów. Jeden z kilku filmów powstałych we współpracy Ludvíka Kadlečka z Milanem Šebestą z okresu fascynacji obu autorów możliwościami plastelinowej animacji.

Ivo Hejcman, Bob i Bobek – Krokodyle jezioro (Jezero krokodýlů) 2003
W przerażającym otoczeniu afrykańskich krokodyli i hipopotamów dwaj króliczy przyjaciele zyskują sławę… znakomitych dentystów.

Czeska jesień filmowa ze studiem Ateliéry Bonton Zlín.
6 listopada 2011 r., godz. 12.30
Centrum Sztuki WRO, Widok 7
Wrocław

Dodaj komentarz