• 2011-07-20

Od Mikrusa po Reksia, czyli wspomnienia z PRL przed Bramą Zoo

Od piątku 22 lipca do niedzieli 24 lipca 2011 roku przed Bramą Główną Śląskiego Ogrodu Zoologicznego w Chorzowie będzie można podziwiać motoryzacyjne eksponaty z zasobów Muzeum PRL w Rudzie Śląskiej, m.in. unikatowy mikrosamochód Mikrus, motocykl SHL Gazela, czy legendarny skuter Osa.

Mikrus

Mikrus

Ponadto w Rebel Garden Cafe odtworzone zostanie standardowe wyposażenie pokoju z czasów Gierka, pojawi się tam także wystawa zdjęć z czasów Świąt Trybuny Robotniczej, organizowanych w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku, a dla dzieci kącik z bohaterami peerelowskich dobranocek.

  • Mikrus MR-300

Polski samochód osobowy o bardzo uproszczonej budowie produkowany w latach 1957-1960 przez WSK Mielec we współpracy z WSK Rzeszów. Jego idea zawierała się we wzorze 4×4, czyli miał mieścić 4 osoby, ma 4-kołowe podwozie, masę własną 400 kg i spala 4 dm³/100 km. Auto napędzał dwusuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 296 cm³.

Decyzja o uruchomieniu produkcji Mikrusa MR 300 – tak nazwano nasz pierwszy i jak się okazało jedyny mikrosamochód, zapadła jesienią 1956 roku. Było to wspólne przedsięwzięcie zakładów WSK Mielec (podwozia i nadwozia) i WSK Rzeszów (silnik). Całą konstrukcję opracowało 30 inżynierów w ciągu zaledwie 2 miesięcy.

Prototyp zaprezentowano 22 lipca 1957 r. Do produkcji seryjnej wszedł w 1958 r. Miał prostą, ale i oryginalną budowę. Na tle innych ówczesnych konstrukcji europejskich wypadał nieźle – nie ustępował np. Fiatowi 500, samochodowi, który zmotoryzował Włochy. Mikrus, przy długości 300 cm, szerokości 131cm i wysokości 133 cm, mieścił we wnętrzu dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci.

Napędzał go dwusuwowy silnik o pojemności zaledwie 296 cm3 (mniej niż niejeden motocykl) i mocy 14,5 KM. Osiągi nie należały do zapierających dech, ale w latach 50. były przeciętne w tej klasie: prędkość maksymalna 90km/h, przyspieszenie od 0 do 70 w 32 s. Zaletą było niskie zużycie paliwa i łatwe prowadzenie.

Mikrus był też prawdopodobnie najstaranniej wykonanym samochodem w PRL. Niestety, nie doczekał się wielkoseryjnej produkcji. Do 1960 r., kiedy z powodu wysokich kosztów wytwarzania wstrzymano produkcję, zbudowano zaledwie 1728 sztuk.

od 22 do 24 lipca 2011 r.
Śląski Ogród Zoologiczny
Rebel Garden Cafe
Chorzów

Dodaj komentarz