• 2011-07-20

Kino Pod Gwiazdami – Filmowa Europa

W dniach od 23 do 31 lipca 2011 roku w Muszli Koncertowej w Ogrodzie Saskim w Lublinie odbędzie się Kino Pod Gwiazdami – Filmowa Europa.

  • Program:

23 lipca – sobota, Biała wstążka, reż. Michael Haneke
24 lipca – niedziela, 4 miesiące 3 tygodnie 2 dni, reż. Cristian Muniu
25 lipca – poniedziałek, Dziecko, reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
26 lipca – wtorek, Bracia Karamazow, reż. Petr Zelenka
27 lipca – środa, Głód, reż. Steve McQueen
28 lipca – czwartek, Grbavica, reż. Jasmila Zbanic
29 lipca – piątek, Motyl i skafander, reż. Julian Schnabel
30 lipca – sobota, Życie na podsłuchu, reż. Florian Henckel von Donnersmarck
31 lipca – niedziela, Kontrolerzy, reż. Nimrod Antal

  • Biała wstążka, reż. Michael Haneke

Reżyser Michael Haneke, twórca takich filmów jak Pianistka i Ukryte, tym razem przygląda się społeczności niemieckiej tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej. Akcja filmu Biała wstążka została osadzona w małej protestanckiej miejscowości na północy Niemiec. W latach 1913–1914 spokojne życie mieszkańców zostaje zakłócone przez serię dziwnych zdarzeń.

Wydają się być one karą wymierzoną lokalnej społeczności i okazują się związane z powszechnie przyjętym surowym modelem wychowania. Haneke pokazuje rzeczywistość z punktu widzenia uczniów jednej ze szkół, których rodzice poprzez dobre maniery i wypełnianie obowiązków religijnych dążą do ideału (jego symbolem jest tytułowa biała wstążka). Ich działania są jednak często podszyte zdradą, zakłamaniem, nienawiścią i wykańczaniem psychicznym.

  • 4 miesiące, 3 tygodnie, 2 dni, reż. Cristian Muniu

Akcja filmu rozgrywa się w ponurym rumuńskim miasteczku w ostatnich latach panowania komunistów w Rumunii. Młoda kobieta, Gabita, zachodzi w niechcianą ciążę. Boi się zostać samotną matką i obawia reakcji otoczenia. Postanawia więc poddać się aborcji. Z pomocą przychodzi jej przyjaciółka. Dziewczyna ta deklaruje, że pomoże ciężarnej znaleźć człowieka, który przeprowadzi u niej aborcję.

  • Dziecko, reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Bruno i Sonia są jeszcze bardzo młodzi. Ona ma tylko osiemnaście lat, on zaledwie dwadzieścia, żyją z jej zasiłku i kradzieży popełnianych przez Bruna i jego gang. Kiedy pojawia się Jimmy, ich wspólne dziecko, nadejdzie czas, kiedy Bruno będzie musiał dokonać wyboru, czy wziąć odpowiedzialność za dziecko, czy nadal żyć jak do tej pory, zaspakajając tylko na własne potrzeby.

  • Bracia Karamazow, reż. Petr Zelenka

Historia rozgrywa się we współczesnej Polsce. Do Krakowa przyjeżdża zespół praskich aktorów z reżyserem przedstawienia (Roman Luknár) na czele, żeby podczas alternatywnego festiwalu w nietradycyjnej przestrzeni stalowni wystawić sceniczną adaptację dzieła Dostojewskiego Bracia Karamazow. Sztuka teatralna, której podstawą jest dochodzenie w sprawie ojcobójstwa, opowiada historię rozpustnika i cynika Fiodora Karamazowa (Ivan Trojan) i jego czterech synów – gwałtownego Dymitra (David Novotný), intelektualisty Iwana (Igor Chmela), pokornego Aloszy (Martin Myšička) i nieślubnego syna Smierdiakowa (Radek Holub).

O zabicie ojca i sprzeniewierzenie pieniędzy zostaje oskarżony najstarszy syn Dymitr. W historię wplątane są także dwie kobiety – namiętna Gruszeńka (Lenka Krobotová) i cnotliwa Katarzyna (Michaela Badinková). W dramacie teatralnym, naładowanym emocjami – miłością, zazdrością, nienawiścią, stawia się kwestie wiary, nieśmiertelności i zbawienia ludzkiej duszy. Jest tu wprowadzony temat szukania Boga, dążenie, żeby udowodnić lub odrzucić jego istnienie. Jest z tym połączona refleksja, że o ile Bóg nie istnieje, wszystko jest dozwolone.

  • Grbavica, reż. Jasmila Zbanic

Opowieść o współczesnej, niepełnej rodzinie i jednocześnie poruszające studium pamięci i zapomnienia o cierpieniu, o bólu, o niemożności pogodzenia się z doznanymi krzywdami ofiar wojny na Bałkanach. Film przypomina jeden ze wstydliwych epizodów tej wojny – gwałty dokonywane przez serbskich żołnierzy na więzionych w obozach bośniackich kobietach. Wdowa po bośniackim żołnierzu, Esma (Mirjana Karanović), mieszka wraz z nastoletnią córką Sarą (Luna Mijović) w jednej z dzielnic Sarajewa, Grbavicy.

Dziewczynka właśnie weszła w trudny okres dojrzewania – staje się bardziej świadoma otaczającego świata, zadaje pytania, szuka odpowiedzi. Drobne zdarzenie – niechęć matki do pójścia po urzędowe zaświadczenie stwierdzające, że ojciec Sary był bohaterem wojennym a co za tym idzie nie uzyskanie przez córkę zniżki na wymarzoną wycieczkę, staje się początkiem ostrego konfliktu pomiędzy nimi. Sara za wszelką cenę, posługując się nawet drastycznymi środkami, stara się zmusić matkę do powiedzenia prawdy o swoim pochodzeniu

  • Motyl i skafander, reż. Julian Schnabel

Prawdziwa historia redaktora francuskiego czasopisma Elle, Jean-Dominique’a Bauby, który w wieku 43 lat zostaje sparaliżowany w wyniku udaru. Paraliż obejmuje całe jego ciało z wyjątkiem lewego oka. Mogąc posługiwać się jedynie okiem do komunikowania się z bliskimi, Bauby próbuje odtworzyć wspomnienia i opisać wszystkie aspekty swojego wewnętrznego świata – poczynając od psychicznego udręczenia spowodowanego uwięzieniem we własnym ciele, po wyimaginowane opowieści ze światów, które odwiedził w swoim umyśle.

  • Życie na podsłuchu, reż. Florian Henckel von Donnersmarck

Film porusza wciąż gorący temat służb specjalnych. Opisuje przerażającą, paranoiczną i czasami śmieszną historię systemu kontroli obywateli we wschodnich Niemczech. Historia oparta na faktach. Wczesne lata 80-te. Znany dramaturg Georg Dreyman (Sebastian Koch) wraz ze swoją partnerką Christą (Martina Gedeck), popularną aktorką tworzą parę intelektualistów- gwiazd w socjalistycznym państwie. Ich poglądy i styl życia nie zawsze zgadzają się z doktryną partii dlatego są pod ścisłą obserwacją Agenta Stasi (Ulrich Mühe), którego zaczyna wciągać i fascynować ich życie…

  • Kontrolerzy, reż. Nimrod Antal

Największy przebój węgierskich kin ostatnich lat. Opowieść o młodym człowieku Bulcsu, który uciekając od swojego dotychczasowego życia podejmuje pracę jako kontroler w metrze. Jego życiem od tej pory rządzą proste zasady. Ludzie, którzy chcę jeździć metrem muszą kupić bilet.

Jego zadaniem jest sprawdzenie, czy faktycznie to zrobili. Życie Bulcsu zmienia się na lepsze. Dobrze się czuje w rodzinie kontrolerów a z czasem poznaje dziewczynę, dla której nie jest obojętny. Jednak aby zdobyć jej serce Bulcsu będzie musiał udowodnić swoją wartość. Pasażerów metra nęka tajemniczy zakapturzony mężczyzna, który – jak do tej pory – pozostaje nieuchwytny, Bulcsu podejmuje się go złapać.

23–31 lipca 2011 r., godz 21.00
Muszla Koncertowa w Ogrodzie Saskim
Lublin

Dodaj komentarz