• 2011-06-10

Ars Independent Film Festiwal Katowice

W dniach od 14 do19 czerwca w Katowicach odbędzie się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Ars Independent Katowice. Najważniejszą częścią festiwalu będzie konkurs główny o międzynarodowym charakterze, który obejmie 6 dotąd nieprezentowanych w Polsce filmów. Zostały one starannie wybrane, spośród wielu tytułów pokazywanych na międzynarodowych festiwalach i są pierwszymi bądź drugimi filmami w dorobku danego reżysera.

„Flying Fish“, reż. Sanjeewa Pushpakumara

„Flying Fish“, reż. Sanjeewa Pushpakumara

Jeden z nich otrzyma Śląską Nagrodę Filmową – nagrodę główną festiwalu. Ponadto uczestniczyć będzie w projekcie Big Cin – w symultanicznej projekcji zwycięskiego filmu, odbywającej się za pośrednictwem łączy internetowych do kilku kin w Polsce. W ten symboliczny sposób budowane będzie największe kino świata.

Do pierwszej edycji konkursu głównego MFF Ars Independent Katowice zakwalifikowano:

Finisterrae, reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2010, 80 minut
Morgen, reż. Marian Crisan, Rumunia 2010, 100 minut
Gandu, reż. Kaushik Mukherjee, Indie 2010, 85 minut
Flying Fish, reż. Sanjeewa Pushpakumara, Sri Lanka 2011, 125 minut
White as Snow, reż. Selim Gunes, Turcja 2010, 85 minut
The Most Important Thing In Life Is Not Being Dead, reż Olivier Pictet, Pablo Martin Torrado, Marc Recuenco, Szwajcaria/Hiszpania 2010, 80 minut

  • Finisterrae

Finisterrae nie jest zwyczajnym filmem, jakie możemy zobaczyć w kinach. I to nie tylko ze względu na tematykę. Już sama koncepcja filmu jest wyjątkowa – najpierw powstał obraz, do którego następnie napisano scenariusz, a na samym końcu dodano dialogi. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Sergio Caballero – reżyser filmu, mógł swobodnie eksperymentować z klasycznym podejściem do filmu drogi. Finisterrae to opowieść o wędrówce dwóch duchów, które zmęczone swoją egzystencją w zaświatach, postanawiają iść szlakiem św. Jakuba, aby przemienić się w żyjące stworzenia i skosztować ziemskiego, śmiertelnego życia.

  • Morgen

Czterdziestolatek Nelu pracuje jako ochroniarz w supermarkecie w Saloncie, małym miasteczku na granicy rumuńsko-węgierskiej. Dzień za dniem mijają tak samo – wędkowanie o świcie, praca, dom z żoną. Pewnego dnia Nelu wyłowi z rzeki coś innego – Turka próbującego przekroczyć granicę. Pełnometrażowy debiut reżyserski Mariana Crisana kontynuuje świetną passę kina rumuńskiego zdobywając wiele nagród na prestiżowych europejskich festiwalach, w tym m.in. Specjalną Nagrodę Jury w Locarno.

  • Gandu

Gandu to slangowe określenie frajera, to również tytuł filmu – opowieści o młodym człowieku, który spędza dni na zażywaniu narkotyków, masturbowaniu się i pisaniu tekstów do bengalskiej muzyki rap. Wychodząc ze swojego mieszkania, wędruje on bez celu brzegami rzeki po krętych ścieżkach gwarnej Kalkuty. Pieniądze na narkotyki i hazard zdobywa, kradnąc je kochankowi matki, Dasbabu, właścicielowi lokalnej kawiarenki internetowej.

To tam Gandu grywa w brutalne gry komputerowe, ściąga pornografię i obserwuje piękną kobietę, z którą próbuje utrzymać związek na odległość, korzystając z Internetu. Pewnego razu zderza się z mającym obsesję na punkcie Bruce’a Lee rikszarzem. To spotkanie szybko przeradza się w przyjaźń, a nowy znajomy staje się powiernikiem jego pragnień i marzeń, m.in. chęci bycia słynnym raperem. Rikszarz z kolei wprowadza go w świat heroiny, która powoduje, że granice pomiędzy ponurym życiem Gandu a mrocznym światem jego fantazji powoli się zacierają.

  • Flying Fish

Mozaika trzech historii: samotnej matki mieszkającej z ośmiorgiem dzieci w małej wiosce; młodej, zakochanej w żołnierzu dziewczyny i 13-letniej dziewczynki mieszkającej z ojcem. Wszystkie opowiadane w spokojnym rytmie, tak nietypowym dla wydarzeń, którym główni bohaterowie będą musieli sprostać w obliczu wojny i jej konsekwencji. Reżyser kręci historię miłości, dojrzewania, wychowywania wbrew posępnej nucie unoszącej się, aż do dramatycznego finału. W tle, toczy się walka organizacji Tamilskich Tygrysów o niepodległe państwo, sięgająca takich metod jak tajne nauczanie w szkołach, wymuszanie okupu na mieszkańcach małych wiosek i pokazowe egzekucje niepokornych.

  • White as Snow

Dwunastoletni Hasan walczy o przetrwanie w górskiej wiosce wraz z dwójką młodszego rodzeństwa. Jego rodzinę dotknęła bieda, odkąd ojciec trafił do więzienia. Matka rozpoczęła pracę jako woźna w mieście. Film opowiada historię jednego dnia z życia Hasana, który próbuje sprzedać ayran (napój jogurtowy) pomimo, że jest środek zimy. White as Snow pokazuje jak nasze życie jest zależne od innych, jak wzajemnie za siebie odpowiadamy, jak pozornie nieistotny uczynek może mieć znaczący wpływ na kogoś drugiego.

  • The Most Important Thing In Life Is Not Being Dead

Jacobo, szanowany stroiciel fortepianów, prowadzi – mogłoby się wydawać – szczęśliwe życie ze swoją żoną Heleną. Jednak jego spokojna egzystencja zostaje zmącona: zaczyna cierpieć na bezsenność, a wcześniej naprawione instrumenty, w niewyjaśniony sposób psują się nocami. Wszystko to sprawia, że Jacobo popada w stan szaleństwa i paranoi. Słyszy dziwne i niepokojące hałasy, nawiedzają go wizje, w których tajemniczy nieznajomy, ubrany jedynie w koszulę nocną, plądruje jego dom.

Helena próbuje pocieszać męża i zaprzecza czemukolwiek, co wydaje się być dziwne i nienaturalne. Obawia się bowiem, że mąż ma halucynacje. Czy jednak naprawdę to ona ma rację, czy też być może czai się gdzieś druga rzeczywistość?  Najważniejszą rzeczą w życiu jest nie być martwym – to opowieść o zdradzie i wybaczeniu, która rozgrywa się w Hiszpanii, w czasach rządów generała Franco: okresie politycznych zawirowań i napięć, a jej bohaterowie należą do zamożnej warstwy świata muzycznego. Ta tragikomedia w komiczny sposób kwestionuje nasze postrzeganie rzeczywistości i uzmysławia nam kruchość kondycji ludzkiej.

od 14 do19 czerwca 2011 r.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy
Ars Independent Katowice

Dodaj komentarz