• 2011-05-13

Noc czarownic i filmów w Słupsku

14 maja 2011 roku o godzinie 18.00 w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku rozpocznie się Europejska Noc Muzeów pod hasłem: Noc czarownic i filmów.

Zamek Muzeum w Słupsku, materiały udostępnione przez organizatora
Zamek Muzeum w Słupsku, materiały udostępnione przez organizatora

Wszystkie dzieci chcące wziąć udział w obchodach, proszone są o przyjście w przebraniach czarownic, księżniczek i rycerzy.

Program Nocy Muzeów w Słupsku:

18.00–18.30 – Otwarcie wystawy Hungarika ze zbiorów prywatnych Ákosa Engelmayera, byłego ambasadora Węgier, prezentujące fragmenty wspólnej historii Węgier i Polski. Akosz Engelmeyer opowie o swoich zbiorach.

Wystawa przygotowana została z okazji prezydencji w 2011 roku w Unii Europeskiej Węgier i Polski. Obiekty prezentowane na ekspozycji pochodzą ze zbiorów prywatnych Ambasadora Ákosa Engelmayera wielkiego pasjonata i kolekcjonera. Są to grafiki XVI – XX w., obiekty kartograficzne, odznaczenia wojskowe, książki, zdjęcia i inne obiekty historyczne. Wystawa przybliży zwiedzającym nie tylko historię Węgier, ale także Polski, czyli naszą wspólną tysiącletnią historię.

Polsko-węgierskie kontakty od wspólnego wejścia w krąg kultury chrześcijańskiej aż do momentu włączenia się do Unii Europejskiej, prawie zawsze, co w dziejach Europy należało do rzadkości, były pokojowe. Pamiętamy o węgierskich władczyniach Kindze i Jadwidze. Do historii przeszły wynikające z pokrewieństwa kulturowego czy wspólnych losów, polsko–węgierskie przyjaźnie: Józefa Bema z Sándorem Petőfim, Bolesława Śmiałego ze świętym Władysławem Z naszych wspólnych dziejów pielęgnujemy pamięć o Wiośnie Ludów, kontaktach polsko – węgierskich podczas II wojny światowej czy współpracy antykomunistycznych opozycjonistów.

Wystawa towarzyszy również obchodzonym w naszym mieście Dniom Przyjaźni Polsko–Węgierskiej.

19.00–19.30 – Otwarcie wystawy Polska Szkoła Plakatu XXI. Portrety Gwiazd Filmowych. Od Marlona Brando do Borysa Szyca, połączone z prelekcją Pana Pawła Wilińskiego, wieloletniego kierownika nieistniejącego już Kina Milenium, ofiarodawcy plakatów.

Sednem wystawy są namalowane lub narysowane, a tylko sporadycznie sfotografowane, gwiazdy filmowe kina polskiego, amerykańskiego, francuskiego i innych.

Na wystawie szczególne miejsce zajmuje plakat Romana Cieślewicza do filmu Zerwany most z 1962 roku w reżyserii Jerzego Passendorfera. Plakat ten, ukazujący twarze Tadeusza Łomnickiego oraz Elżbiety Kępińskiej, przypomina film, który widzowie zobaczyli na panoramicznym ekranie słupskiego kina Milenium po raz pierwszy w 1963 roku – na otwarcie kina, a po raz ostatni w 2010 roku – na jego zamknięcie.

Na wystawie zaprezentowane są portrety znanych aktorek, między innymi: Jane Fondy, Meryl Streep i Nastassji Kinski. Z rozpoznawalnych aktorów uwagę przyciągają: Marlon Brando, Telly Savalas, Louis de Funès, Harrison Ford, Arnold Schwarzenegger, Gérard Depardieu, Pierre Richard, Jean Paul Belmondo, Eddie Murphy i Dustin Hoffman. Z polskich gwiazd filmowych ujętych na wystawie warto wymienić: Violettę Villas, Elżbietę Starostecką, Annę Dymną, Ewę Sałacką, Gabrielę Kownacką czy Adriannę Biedrzyńską. Natomiast w galerii polskich aktorów pojawiają się portrety: Adolfa Dymszy, Jana Himilsbacha, Jana Machulskiego, Zbigniewa Zapasiewicza, Jerzego Radziwiłowicza, Daniela Olbrychskiego, Janusza Gajosa, Piotra Fronczewskiego, Bogusława Lindy, Borysa Szyca i wielu innych.

Dwudziestu autorów prezentowanych plakatów wywodzi się z uczelni artystycznych Warszawy, Krakowa, Poznania i Gdańska. Ośmiu z nich zostało wykładowcami plakatu w wymienionych centrach akademickich w Polsce, ale również we Francji (Roman Cieślewicz i Mieczysław Górowski), Meksyku (Waldemar Świerzy), Kanadzie (Mieczysław Górowski), Chile (Mieczysław Górowski) oraz Niemczech (Franciszek Starowieyski, Waldemar Świerzy i Leszek Drzewiński jako Lex Drewinski).

Wystawa ukazuje zupełnie nietypowy fragment zjawiska Polskiej Szkoły Plakatu, bowiem pokazane są wyłącznie dzieła, w których artyści bardzo wiernie odtworzyli bohaterów z ekranu kinowego, dodając jedynie elementy własnego stylu. Formułę realistyczną częściej wykorzystują Jakub Erol, Witold Dybowski, Marek Płoza-Doliński i Maria Mucha Ihnatowicz, a rzadziej – Andrzej Pągowski i Wiesław Wałkuski. Mimo to, jak dotąd, nikt nie wybrał sobie tego sposobu obrazowania jako wiodącej i konsekwentnej specjalizacji.

Dzieła autorów Polskiej Szkoły Plakatu najczęściej prezentują wizualną inteligentną metaforę albo ujęcie groteskowo-absurdalne, w ten sposób kreując nową, artystyczną propozycję, która nie odwołuje się wprost do aktorów i kadrów filmowych – ta wystawa po raz pierwszy przedstawia coś zupełnie innego.

Twarze, popiersia czy też półfigury gwiazd filmowych pokazane są na 38 plakatach z lat 1960-2009. Wystawa przypomina widzom znane komedie, romanse, dramaty wojenne, kryminały i thrillery. Uroczyste otwarcie wystawy odbędzie się w trakcie Europejskiej Nocy Muzeów, dnia 14 maja 2011 roku po 18.00. Na otwarciu usłyszymy prelekcję Pana Pawła Wilińskiego, a także komisarza wystawy, autora serwisu, historyka sztuki Lucjana Hanaka.

21.00–22.30 – Widowisko parateatralne Czary-mary z teatrem Władca Lalek – dziedziniec zamkowy przechodzi we władanie czarownic i dzieci.

22.30–23.00 – Ochotnicza Twórczość Teatralna Gwiżdże – spotkanie światło, ciemność, dźwięk czyli taniec i ogień na dziedzińcu zamkowym.

Blok filmowy:

19.30Die Blume ist verwelckt. Protestanckie funeralia na Pomorzu od początku XVII do połowy wieku – prezentacja Anna Brochocka.

20.00 – Film Poświęcony Heinrichowi von Stephanowi, twórcy nowoczesnej poczty i słupskiemu kolekcjonerowi Panu Jerzemu Henke i połączony z promocją jego ostatniej książki. Prelekcja redaktor Bożeny Bugańskiej oraz Lucjana Hanaka.

20.30 – Film poświęcony Otto Freundlichowi – prelekcja Beaty Zgodzińskiej i Lucjana Hanaka.

22.00 – Film poświęcony cyklowi wystaw Arkana Sztuki – prelekcja Lucjana Hanaka.

22.30 – Film poświęcony Ołtarzowi Darłowskiemu.

23.00 – Film poświęcony Marcinowi Lutrowi (dzięki uprzejmości Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego)

Blok prelekcji:

18.30 i 20.45 – prelekcja P. Barnowskiego o książce Twierdza Ustka – Bunkry i ciekawostki militarne, podpisywanie egzemplarzy.

19.45 – prelekcja Bogusława Matuszkiewicza, dotycząca jego kolekcji, którą podzielił na dwie części:

Radio i wojna – sprzęt radiowy wojsk Układu Warszawskiego i NATO, m.in. radiostacje, klucze telegraficzne, hełmofony czołgowe, słuchawki i laryngofony pilotów, czarne skrzynki samolotów bojowych i szkoleniowych, telefony polowe (wraz z łącznicą), sprzęty do nasłuchu radiowego i lampy elektronowe produkowane dla wojska.

Ponadto – czarna skrzynka z samolotu pionowego startu Harrier (stosowanego przez brytyjską i amerykańską marynarkę wojenną na lotniskowcach), rosyjski magnetofon drutowy (konstrukcję wymyślił sam Marconi) do nagrywania na stalowym drucie rozmów między wieżą kontroli lotów a myśliwcami, amerykańskie telefony polowe (w tym również rzadko spotykane telefony bezbateryjne!) stosowane podczas wojny w Wietnamie, ogromna rosyjska lampa elektronowa służąca do zagłuszania radiostacji wroga, przewożona w specjalnie amortyzowanej skrzyni oraz niemiecki klucz radiotelegrafisty z okresu II wojny światowej.

Nowości kolekcji – podczas prelekcji zostanie odtworzone nagranie dźwięku o 18 lat starsze od powszechnie uważanego za pierwszą rejestrację dźwięku (1878 rok) Mary had a litle lamb Tomasza Edisona. Ponadto będzie można obejrzeć akcje spółek Edisona i Western Union (najstarszego Towarzystwa Telegraficznego), litografie z 1898 roku pokazujące pierwsze telegrafy bez drutu (początki zastosowania radia), inne dokumenty i publikacje z początków historii radia, radiofonii światowych i Polskiego Radia, sowiecki patefon z czasów Stalina wraz z kompletem pieśni rewolucyjnych oraz kilka innych eksponatów tzw. archeologii radiowo-dźwiękowej.

19.15 i 20.15 - Prelekcja Sylwestra Ząbka z Pracowni Konserwatorskiej o technikach i sposobach konserwacji elementów metalowych i otrzymywanych efektach.

21.15 – Prelekcja Katarzyny Pągowskiej z Działu Historyczno-Artystycznego O monetach księcia Bogusława XIV słów kilka. Przedstawienie wybranych zagadnień mennictwa pomorskiego na przykładzie monet bitych za Bogusława XIV.

21.45 – Prelekcja Anny Brochockiej z działu Sztuki Historyczno-Artystycznego Słów kilka o symbolicznych przedstawieniach na sarkofagach książąt pomorskich. Prezentacja poszczególnych elementów dekorujących cynowe sarkofagi oraz omówienie ich znaczenia i symboliki.

22.15 – Prelekcja Beaty Zgodzinskiej, Kierownika Działu Historyczno-Artystycznego, kustosza kolekcji Witkacego O wczesnych obrazach olejnych Stanisława Ignacego Witkiewicza słów kilka. Omówienie mniej znanych dzieł prezentowanych na wystawie stałej o Witkacym.

22.30 – Prelekcja Ewy Czaplińskiej-Stec poświęcona słupskiej kolekcji ceramiki na przykładzie pieca z pałacu w Karżniczce

Oprócz tego stałe punkty programu:

  • tania księgarnia (wydawnictwa muzealne) i sprzedaż plakatów
  • pokazy rękodzielników w Młynie
  • Firma Fotograficzna S.I. Witkiewicz – czyli zdjęcia z witkacowską miną i w przebraniu
  • konkursy i zabawy dla dzieci.

Od 18.00 do 22.00 otwarty do zwiedzania Kościół Ewangelicko-Augsburski przy ul. Słowackiego i kościół św. Jacka.
Wstęp do Zamku i Młyna za jedyne 2 zł. Wystawa w Herbaciarni, konkursy i widowiska na dziedzińcu będą dostępne za darmo.

14 maja 2011, godz. od 18.00 do 23.00 (lub dłużej)
Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
ul. Dominikańska 5-9
76-200 Słupsk

Ekspozycja “Polska Szkoła Plakatu XXI. Portrety gwiazd filmowych. Od Marlona Brando do Borysa Szyca” związana jest z głośnym ubiegłorocznym “pożegnaniem z kinem” Pana Pawła Wilińskiego – kierownika kina “Milenium” w Słupsku, człowieka przez 47 lat związanego z filmem na Pomorzu Środkowym. Pan Paweł Wiliński był też wieloletnim darczyńcą plakatów na rzecz Działu Sztuki Współczesnej Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, do którego przekazał prawie 350 dzieł współtwórców Polskiej Szkoły Plakatu z lat 1958-2009 oraz ponad 800 plakatów współczesnych z przełomu XX i XXI wieku.

Sednem wystawy są namalowane lub narysowane, a tylko sporadycznie sfotografowane, gwiazdy filmowe kina polskiego, amerykańskiego, francuskiego i innych. Są to postaci, którymi Pan Paweł Wiliński był otoczony przez prawie pół wieku.

Na wystawie szczególne miejsce zajmuje plakat Romana Cieślewicza do filmu “Zerwany most” z 1962 roku w reżyserii Jerzego Passendorfera. Plakat ten, ukazujący twarze Tadeusza Łomnickiego oraz Elżbiety Kępińskiej, przypomina film, który widzowie zobaczyli na panoramicznym ekranie słupskiego kina “Milenium” po raz pierwszy w 1963 roku – na otwarcie kina, a po raz ostatni w 2010 roku – na jego zamknięcie.

Na wystawie zaprezentowane są portrety znanych aktorek, między innymi: Jane Fondy, Meryl Streep i Nastassji Kinski. Z rozpoznawalnych aktorów uwagę przyciągają: Marlon Brando, Telly Savalas, Louis de Funès, Harrison Ford, Arnold Schwarzenegger, Gérard Depardieu, Pierre Richard, Jean Paul Belmondo, Eddie Murphy i Dustin Hoffman. Z polskich gwiazd filmowych ujętych na wystawie warto wymienić: Violettę Villas, Elżbietę Starostecką, Annę Dymną, Ewę Sałacką, Gabrielę Kownacką czy Adriannę Biedrzyńską. Natomiast w galerii polskich aktorów pojawiają się portrety: Adolfa Dymszy, Jana Himilsbacha, Jana Machulskiego, Zbigniewa Zapasiewicza, Jerzego Radziwiłowicza, Daniela Olbrychskiego, Janusza Gajosa, Piotra Fronczewskiego, Bogusława Lindy, Borysa Szyca i wielu innych.

Dwudziestu autorów prezentowanych plakatów wywodzi się z uczelni artystycznych Warszawy, Krakowa, Poznania i Gdańska. Ośmiu z nich zostało wykładowcami plakatu w wymienionych centrach akademickich w Polsce, ale również we Francji (Roman Cieślewicz i Mieczysław Górowski), Meksyku (Waldemar Świerzy), Kanadzie (Mieczysław Górowski), Chile (Mieczysław Górowski) oraz Niemczech (Franciszek Starowieyski, Waldemar Świerzy i Leszek Drzewiński jako Lex Drewinski).

Wystawa ukazuje zupełnie nietypowy fragment zjawiska Polskiej Szkoły Plakatu, bowiem pokazane są wyłącznie dzieła, w których artyści bardzo wiernie odtworzyli bohaterów z ekranu kinowego, dodając jedynie elementy własnego stylu. Formułę realistyczną częściej wykorzystują Jakub Erol, Witold Dybowski, Marek Płoza-Doliński i Maria “Mucha” Ihnatowicz, a rzadziej – Andrzej Pągowski i Wiesław Wałkuski. Mimo to, jak dotąd, nikt nie wybrał sobie tego sposobu obrazowania jako wiodącej i konsekwentnej specjalizacji. Dzieła autorów Polskiej Szkoły Plakatu najczęściej prezentują wizualną “inteligentną metaforę” albo ujęcie groteskowo-absurdalne, w ten sposób kreując nową, artystyczną propozycję, która nie odwołuje się wprost do aktorów i kadrów filmowych – ta wystawa po raz pierwszy przedstawia coś zupełnie innego.

Twarze, popiersia czy też półfigury gwiazd filmowych pokazane są na 38 plakatach z lat 1960-2009. Wystawa przypomina widzom znane komedie, romanse, dramaty wojenne, kryminały i thrillery. Uroczyste otwarcie wystawy odbędzie się w trakcie Europejskiej Nocy Muzeów, dnia 14 maja 2011 roku po 18.00. Na otwarciu usłyszymy prelekcję Pana Pawła Wilińskiego, a także komisarza wystawy, autora serwisu, historyka sztuki Lucjana Hanaka.

Dodaj komentarz