• 2011-05-10

Tanecznie na Scenie Off de BICZ

14 i 15 maja 2011 roku na deskach Sopockiej Sceny Off de BICZ zatriumfuje salsa i taniec współczesny. W sobotę (14 maj) o godz. 19:00 odbędzie się spektakl Vitruvian man.

"Vitruvian man", fot. W. Czerniawski

"Vitruvian man", fot. W. Czerniawski

Spektakl Sopockiego Teatru Tańca jest studium na temat ludzkiego ciała – ciała tancerza w ruchu w konkretnej przestrzeni. Ma być również analizą możliwości ekspresyjnych w określonych warunkach w kontekście historycznych teorii dotyczących cielesności oraz zależności między materią, a duchem.

Inspiracją artystów stał się Człowiek witruwiański, rysunek Leonarda da Vinci, przedstawiający figurę nagiego mężczyzny w dwóch nałożonych na siebie pozycjach, wpisaną w okrąg i kwadrat. Leonarda da Vinci zainspirował Witruwiusz, rzymski architekt i inżynier, który opisał teorię i praktykę harmonijnych proporcji. Zgodnie z tradycją pitagorejską okrąg symbolizuje sferę duchową, kwadrat zaś egzystencję materialną. Ludzkie ciało reprezentuje doskonałe połączenie ducha i materii, co znajduje odzwierciedlenie w jego proporcjach. Wpisanie figury człowieka w obie święte figury geometryczne świadczy o jego dualizmie, podwójnej naturze.

Twórcy przedstawienia poszukują możliwości ruchowych ciała w przestrzeni, ograniczonej jak na rysunku Leonarda kwadratem i kołem, a także poza nią. Spektakl ma być eksperymentalnym poszukiwaniem interakcji między ciałem fizycznym, a osobowością tancerza. Konfrontacja z przestrzenią pozwoli na analizę podstawowych zasad tańca współczesnego, takich jak ciężar, balansowanie między stanem równowagi a upadkiem, izolacja, policentryzm, a przede wszystkim przepływ – moment napięć i rozluźnień oraz zespolenie umysłu i ciała w jeden wyrazisty instrument nieograniczony jakąkolwiek treścią. Ważnym elementem tego tanecznego eksperymentu jest interaktywna wizualizacja Łukasza Borosa oraz muzyka Karoliny Rec i Rafała Dętkosia.

Inspiracja: Człowiek witruwiański Leonarda da Vinci
Forma: Teatr tańca współczesnego
Koncept i choreografia: Jacek Krawczyk
Taniec: Kasia Antosiak, Jacek Krawczyk
Muzyka: Karolina Rec, Rafał Dędkoś
Wizualizacje: Łukasz Boros
Kostiumy: Julia Porańska
Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski
Stylizacja: Marzena Okoń
Zdjęcia promocyjne: Łukasz Strenk

14 i 15 maja w sopockiej Scenie Off de BICZ, widzowie będą mogli zobaczyć premierowy projekt Przemka Wereszczyńskiego. Tym razem prawie trzydziesto – minutowy spektakl ognistego tańca, na granicy teatru z techniką afro latin funky. Afrokubańskie, latynoskie rytmy łączą się z funkowym stylem. Energia, emocje, dynamika i powrót do korzeni, oto Roots – part 1.

Artyści:
Monika Wereszczyńska, Barbara Materka, Paulina Turska, Chris Winiarski, Robert Bochniak, Przemysław Wereszczynski
Choreografia: Przemysław Wereszczynski,
Reżyseria świateł, wizualizacje: Bartrosz Cybowski
Muzyka: Ray Baretto

formacja "The Salsa Kings", fot. Agnieszka Walulik

formacja "The Salsa Kings", fot. Agnieszka Walulik

W dniu 15 maja o godz. 19.45 zaprezentowany zostanie spektakl Tak. Głównym impulsem do poszukiwań twórczych autorki była praca Yoko Ono z 1966 roku pod tytułem Ceiling Painting (znanym również jako YES Painting), którą artystka pokazała na wystawie w Indica Gallery w Londynie w 1966 roku. Na środku sali wystawowej stała wysoka, biała drabina. Dokładnie nad drabiną przytwierdzono do sufitu biały obraz, do którego ramy przymocowano lupę na łańcuszku. Cała instalacja zapraszała do tego, by się wspiąć i spojrzeć. Gdy podjęło się ten wysiłek, dzięki lupie, można było przeczytać napisane maleńkie tak. Drugą, istotną inspiracją do powstania Tak był film Michael’a Apted’a z 1994 roku pt. Nell.

W efekcie finalnym jednak, widz nie zobaczy prostej historii znalezionej w puszczy, żyjącej poza wszelką cywilizacją młodej kobiety i próby odzyskania jej dla świata. Nie zobaczy też wysokiej drabiny i maleńkiego tak. Będzie mógł za to, być świadkiem pewnej drogi, którą często człowiek musi przejść, by na końcu móc powiedzieć sobie i światu tak.

Z punktu formalnego spektakl ten jest indywidualną próbą odpowiedzi, kontrreakcji Joanny Czajkowskiej, na panujący obecnie we współczesnej sztuce tańca trend minimalizmu emocjonalnego i ruchowego. Tak powstało z wewnętrznej potrzeby kreacji świata scenicznego pełnego emocji i tańca.

Scenariusz, choreografia i wykonanie: Joanna Czajkowska
Muzyka: Rafał Kowal
Kostium: Justyna Wiejak
Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski
Premiera: Off de BICZ, 7 i 8 XII 2007r.

Teatr na Plaży,
al. Mamuszki 2,
Sopot

Dodaj komentarz