• 2011-01-20

Obszary wspólne Mariana Waldemara Kuczmy i Magdaleny Kuczmy we Wrocławiu

29 stycznia 2011 roku o godzinie 17.00 we wrocławskiej Galerii Platon zostanie otwarta wystawa Mariana Waldemara Kuczmy i Magdaleny Kuczmy Obszary wspólne. Wystawa będzie czynna do 28 lutego.

Magdalena Kuczma, Czarno-białe

Magdalena Kuczma, Czarno-białe

Wystawa malarstwa Mariana Waldemara Kuczmy oraz Magdaleny Kuczmy pt. Obszary wspólne stanowi syntezę artystycznych dokonań pary wrocławskich twórców. Zgromadzone dzieła ukazują proces intelektualno-estetycznego przenikania się dwóch, odmiennych postaw, które pomimo wspólnego korzenia estetycznego, zasadniczo różnią się pod względem stylistyczno-formalnym.

Marian Waldemar Kuczma, Patagonia

Marian Waldemar Kuczma, Patagonia

Obszary wspólne to nasza przestrzeń życiowa i artystyczna a w niej my dwoje o różnym spojrzeniu na życie; to opowieść o tym co nas łączy a co dzieli, o ciągłym odkrywaniu siebie nawzajem i dorastaniu do akceptacji różnic i podobieństw. Obszary wspólne to nasze wspólne przeżywanie, rozmowy, nasze miejsca, podróże; to rozważania o życiu, sensie tworzenia przy jednoczesnym byciu razem a jednak osobno; to wspólna Akademia, profesorowie i poszukiwania własnych koncepcji artystycznych. Obszary wspólne zakreślone zdecydowanie lub subtelnie, wyrażone na płótnie i papierze.

Marian Waldemar Kuczma, Boguchwała

Marian Waldemar Kuczma, Boguchwała

Twórczość malarska Mariana Waldemara Kuczmy bardzo często uznawana jest za jedno z ciekawszych zjawisk w sztuce współczesnej. Profesor Nicole Naskov twierdzi, że artysta ten należy […] niewątpliwie do najciekawszych malarzy tworzących aktualnie, czego dowodem są opinie krytyków, liczne nagrody w znaczących konkursach oraz pokaźne grono wielbicieli dla których obrazy Kuczmy są cenną zdobyczą w ich prywatnych zbiorach. Wielkoformatowe kompozycje o wysublimowanej kolorystyce wielokrotnie uważane są za doskonały przykład przetworzenia na język malarski doświadczenia zewnętrznego, które ukryte jest pod pozbawionym mimetyzmu światem form abstrakcyjnych – tylko nieznacznie przypominający realis. Kuczma w swojej twórczości sięga do tradycji koloryzmu polskiego – inspirując się między innymi Piotrem Potworowskim czy Arturem Nacht-Samborskim wydobywa istotę tkanki malarskiej, której najważniejszym elementem jest wibrujący, wysublimowany kolor. Według Piotra Wójtowicza idea twórcza artysty ma wiele wspólnego z praktyką malarską, jaką prezentował angielski twórca Peter Lanyon, który w podobny sposób traktował materię malarską. W miejscu tym warto również zaznaczyć – posługując się słowami Mirosława Ratajczaka – że malarstwo to zafascynowane jest malarstwem materii, malarstwem czystym niejako, rozwiązującym problemy płaszczyzny i koloru, poszukującym wyrazu dla wewnętrznych przeżyć artysty nie w sferze realistycznych czy symbolicznych wyobrażeń przenoszonych na płótno, ale w sferze środków formalnych, jakości malarskich, których odnalezienie pozwala zdefiniować, zapisać partyturę emocji związanych z podróżami artysty w głąb swojej biografii i duchowych przeżyć.

Marian Waldemar Kuczma, Blue Velvet II

Marian Waldemar Kuczma, Blue Velvet II

W odróżnieniu od męża, Magdalena Kuczma w sposób szczególny koncentruje się na znaku. Dlatego też w pracach artystki można odnaleźć ślady linearności i znaków graficznych, które złączone z plamą barwną, tworzą integralną całość emanującą metafizycznym pięknem. Według prof. Nicole Nascova Kompozycje Magdy to dla wrażliwego odbiorcy księga estetycznej mądrości, której tradycja sztuk plastycznych uaktualnia się z wrażliwością współczesnej artystki. Prace Magdaleny Kuczmy wykonane są na papierze w technice mieszanej – można w nich odnaleźć zarówno elementy malarstwa, kolażu, jak i tradycyjnego druku. Bez wątpienia poetyckość przekazu budowana jest tu za pomocą znaku graficznego, jakim jest litera. Jak mówi sama artystka: Pozbawiam literę tego pierwotnego znaczenia, nadając jej jednocześnie autonomiczną wartość, a tym samym nową jakość – odtąd staje się ona subiektywną formą mojej plastycznej wypowiedzi. Pismo, będące dla artystki swoistym nośnikiem energii, stanowi istotny element kompozycyjny, a także dzięki swym właściwościom nadanym przez kulturową konwencję, potęguje aurę symboliczną. Dlatego też, nie bez znaczenia jest fakt, iż wykorzystywane przez Magdalenę Kuczmę teksty, są bardzo często […]zapisem ciągu myśli towarzyszących […] przy pracy, dzięki czemu realizacje te mogą zostać uznane za autorski pamiętnik artystyczny. Prace Magdaleny Kuczmy znajdują się w zbiorach Królowej Holandii, Belgijskiej Pary Królewskiej, Kardynała Archidiecezji Wrocławskiej Henryka Gulbinowicza, Kardynała Archidiecezji Kolońskiej Joachima Meisnera.

Obszary wspólne - wystawa Mariana Waldemara Kuczmy i Magdaleny Kuczmy
Galeria Platon we Wrocławiu
29 stycznia – 28 lutego 2011

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR