• 2010-12-31

Ostatnie dni wystawy Apogeum – Nowa Ekspresja 1987

2 stycznia 2011 roku to ostatni dzień w którym będzie można zobaczyć wystawę  Apogeum – Nowa ekspresja 1987 prezentowaną  w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu.

Eugeniusz Minciel, Samodopalenie, 1989, akryl , płótno, 200 x 140 cm

Eugeniusz Minciel, Samodopalenie, 1989, akryl , płótno, 200 x 140 cm

Projekt Apogeum – Nowa ekspresja 1987 prezentuje ponad 65 prac 28 najwybitniejszych twórców Nowej ekspresji, prac nadzwyczajnych i klasycznych dla tego kierunku, lecz także niezwykle istotnych dla dalszego rozwoju poszczególnych artystów. To tymczasowe Muzeum Nowej ekspresji – poddane próbie czasu i żywotności.

Oprócz prac historycznych, powstałych najczęściej w 1987 r., na wystawie znalazło się kilka prac wcześniejszych (najstarsze są obrazy Jarosława Modzelewskiego z 1980 r., pochodzące z kolekcji CSW w Toruniu) oraz dzieło zrealizowane specjalnie z okazji APOGEUM – instalacja Jacka Staniszewskiego, stylistycznie nawiązująca do ważnej pracy z 1987 r. Dread Objects, prezentowanej m. in. w Galerii BWA w Sopocie i na wystawie Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna.

Zjawisko nazwane Nową ekspresją rozwijało się w Polsce od początku lat 80. XX wieku, w okresie narodzin Solidarności (1980-81) i stanu wojennego (1981-83). Największy wzrost osiągnęło ok. 1986-87 r. i do 1989 r. właściwie się wypaliło. Pod względem formalnym było równorzędnym i równocześnie funkcjonującym odłamem transawangardy (określanej we Włoszech nazwą Arte cifra lub La Transavanguardia, w Niemczech Neue Wilde, we Francji Figuration libre, w USA New Image Painting), świętującej w latach 80-tych sukcesy artystyczne i komercyjne na całym świecie.

Jednak polscy dzicy malarze nie mogli funkcjonować w obiegu międzynarodowym z powodu izolacji kraju w czasie stanu wojennego. Dodatkowo, w wyniku ogłoszonego przez artystów bojkotu państwowych sal wystawowych, dobrowolnie odcięli się od szerokiej publiczności krajowej. Szerzej pokazali swoje prace dopiero w połowie dekady, stąd częste oskarżenia o wtórność wobec tendencji zachodnich, wysuwane przez partyjnych publicystów.

Wojciech Tracewski, In caso di nebbia (tryptyk / Triptychon), 2010, olej, płótno / 3 x 205 x 165 cm

Wojciech Tracewski, In caso di nebbia (tryptyk / Triptychon), 2010, olej, płótno / 3 x 205 x 165 cm

Artyści: Sylwester Ambroziak, Wojciech Ćwiertniewicz, Zbigniew Maciej Dowgiałło, Anna Gruszczyńska, Ryszard Grzyb, Marek Kamieński, Marek Kijewski, Leszek Knaflewski, Jerzy Kosałka, Zbigniew Libera, Eugeniusz Minciel, Jarosław Modzelewski, Zdzisław Nitka, Włodzimierz Pawlak, Sławomir Ratajski, Krzysztof Skarbek, Jacek Staniszewski, Leon Tarasewicz, Zbigniew Szumski, Wojciech Tracewski, Jerzy Truszkowski, Sławomir Witkowski, Ryszard Woźniak.

Kuratorem wystawy jest Krzysztof Stanisławski.

APOGEUM – Nowa ekspresja 1987
29-10-2010 – 02-01-2011
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu
Wały gen. Sikorskiego 13
87-100 Toruń

Dodaj komentarz