• 2010-10-08

Rysunek-malarstwo Dariusza Piekuta

15 października 2010 roku w BWA Galerii Zamojskiej w Zamościu odbędzie się wernisaż wystawy Dariusza Piekuta Rysunek-malarstwo.

Kopia Szalona lokomotywa, 2009 r., piórko, ekolina, 50x70cm

Dariusz Piekut urodził się 10 listopada 1959 roku w Miączynie. W 1979 roku ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu. W latach 1980-1984 studiował w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom z grafiki uzyskał w pracowni druku płaskiego (litografia) u prof. Danuty Kołwzan-Nowickiej. Obecnie zajmuje się rysunkiem i malarstwem. Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą (Anglia, USA, Niemcy, Bułgaria, Belgia, Australia) oraz w Muzeum w Lubaczowie, Nowohuckim Centrum Kultury, Hrubieszowskim Domu Kultury, BWA Galerii Zamojskiej i Muzeum w Bielsku-Białej.

Piekut jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki z 1997 roku oraz członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Matt Roberts Arts w Londynie. Obrazy i rysunki artysty znajdują się w stałej ekspozycji Galerii na Nankiera we Wrocławiu, Galerii Steel Forest w Konstancinie Jeziornej, Galerii Kropka w Krakowie i Galerii Pod Arkadami w Zamościu.

Dr Piotr Kondraciuk, historyk sztuki i muzeolog, pisze o twórczości Piekuta:

Obecne jeszcze w pracach rysunkowych z lat 90. ostre kontrasty barwne ulegają eliminacji, podobnie jak zestawione ze sobą różnej długości kreski. Autor odchodzi powoli od kontrastów formalnych i walorowych. Swoje kompozycje buduje za pomocą drobiazgowo kładzionych krótkich 1-2 cm kresek, dających – w zależności od natężenia – łagodne przejścia walorowe.

Kolor pojawia się oszczędnie, tworząc w zestawieniu z szarością ołówka czy czernią piórkowej kreski kompozycje o pastelowych tonacjach. W najnowszych pracach Piekuta pojawiają się motywy architektoniczne. Nie jest to jednak architektura realna, inspirowana odniesieniami do konkretnych realizacji. Architektura Piekuta jest architekturą wyimaginowaną, zdradzającą fascynacje rosyjskim konstruktywizmem Wladimira Tatlina, kubistycznymi realizacjami Ferdynanda Lègera i innymi nurtami awangardy pierwszych dziesięcioleci XX w. Surowe, tkwiące w abstrakcyjnej pustej przestrzeni formy architektoniczne zawieszonych w próżni cylindrycznych wież o piramidalnej konstrukcji, kontrastujących z horyzontalnymi labiryntami, przenoszą nas w odrealnioną, industrialną przestrzeń, pełną zespolonych ze sobą elementów o tajemniczym, symbolicznym znaczeniu.

15 października – 30 listopada 2010 roku
BWA Galeria Zamojska
ul. Staszica 27, Zamość

Dodaj komentarz