• 2010-08-28

Mediations Biennale

11 września 2010 roku w Poznaniu rozpocznie się kolejna edycja Mediations Biennale podczas której zaprezentowane zostaną prace ponad 150 artystów z całego świata.

Fot. Chiharu Shiota

Fot. Chiharu Shiota

Biennale odbędzie się w Poznaniu po raz drugi. Jego ideą jest prezentacja dokonań sztuki najnowszej, koncentrującej się na dialogu różnych kultur świata, a także artystycznych poszukiwaniach twórców Europy Środkowej.

Mediations Biennale 2010 składać się będzie z dwóch wystaw głównych: Beyond Mediations, której kuratorami są Tsutomu Mizusawa i prof. Ryszard W. Kluszczyński i Erased Walls oraz programu towarzyszącego.

Beyond Mediations

miejsca: Centrum Kultury Zamek/Muzeum Narodowe w Poznaniu

Wystawa Beyond Mediations to rezultat dialogu dwóch kuratorów: Tsutomu Mizusawa z Japonii (dyrektor Yokohama Triennale; zastępca dyrektora MOMA w Kamakura i Hayama w Japonii) oraz prof. Ryszarda W. Kluszczyńskiego – wybitnego znawcy sztuki mediów. Kuratorzy ustalili wspólnie listę, na którą składają się nazwiska 55 artystów z m.in. Australii, USA, Japonii, Kanady, Szwecji, Izraela, Argentyny, Chorwacji, Holandii, Belgii, Albanii, Szkocji, Tajlandii, Polski.

Są wśród nich m.in. Ken Feingold (USA), Masaki Fujihata (Japonia), Sanja Iveković (Chorwacja), Marie-Jo Lafontaine (Belgia), George Legrady (USA), Wade Marynowsky (Australia), Adrian Paci (Albania), Józef Robakowski (Polska), Goeffrey Alan Rhodes (USA), Christa Sommerer + Laurent Mignonneau (Austria/Francja), Paul Vanouse (USA), Kimsooja (Korea), Apichatpong Weerasethakul (Tajlandia), Chiharu Shiota (Japonia).

Wystawa Beyond Mediations poświęcona jest problemom wpływu nowych technologii masowej komunikacji, migracji i globalizacji kształtujących nową świadomość współczesnego człowieka, który jednocześnie poszukuje swojej tożsamości i miejsca w społeczeństwie.

Beyond Mediations – co wyjątkowe – tworzy możliwość zaistnienia na jednej ekspozycji tradycyjnych rodzajów artystycznych obecnych we współczesnej sztuce (malarstwo, rzeźba, rysunek etc.) oraz cyfrowej sztuki nowych mediów. Przełamuje w ten sposób ich radykalne rozdzielenie, trwające nieprzerwanie od początków historii twórczych zastosowań cyfrowych technologii w sztuce, które trwa pomimo pogłębiającej się digitalizacji współczesnego świata, ogarniającej swym zasięgiem wszystkie jego domeny, w tym także i sztukę w jej klasycznych przejawach.

Kimsooja

Kimsooja

Erased Walls

miejsca: budynek kontenerowy, róg ulic J. Słowackiego i F. D. Roosvelta, kompleks budynków przy ulicy E. Orzeszkowej

kuratorzy: Georgi Begun, Noam Braslavsky, Juraj Čarný, Nika Kukhtina, Matthias Reichelt, Sławomir Sobczak, Raman Tratsiuk & Volha Maslouskaya, Marianne Wagner-Simon, Tomasz Wendland

Artyści: Jan Peter E.R. Sonntag (Niemcy), Koen Theys (Belgia), Roland Schefersky (Niemcy), Ola Lewin (Niemcy), Jakob Zoche (Niemcy), Folke Köbberling i Martin Kaltwasser (Niemcy), Thomas Kilpper (Niemcy), Volker März (Niemcy), Ariella Azoulay (Izrael), Yossi Attia i Itamar Rose (Izrael), Ronald Dagonnier (Belgia), Jaan Toomik (Estonia), Robert F. Hammerstiel (Austria), Clemens Furtler (Austria), Koen Vanmechelen (Belgia).

Wystawę przygotowuje 10 kuratorów. Tworzą oni narrację wokół problematyki i historii Europy Środkowej, oddalającej się od doświadczeń lat rewolucji Okrągłego Stołu i upadku muru berlińskiego.

Erased Walls zawęża swoje pole refleksji do twórczości po 2000 roku, kładąc nacisk na sztukę najmłodszą, lecz bez ograniczeń geopolitycznych. Problem wymazywania granic nie dotyczy już wyłącznie naszego regionu. Na całym świecie wiele wymazanych murów zastąpiły szybko mury niewidoczne, a przez to tym bardziej skuteczne, dokuczliwe, choć niedostrzegalne. Podziały polityczne często zastępują nowe ograniczenia związane z władzą kapitału, przemocą społeczną, obszarami biedy, manipulacją w mediach, poczuciem osamotnienia i wykluczenia i wiele innych.

Obraz całego projektu Erased Walls możliwy będzie dopiero po obejrzeniu następujących po sobie kolejnych odsłon wystawy we Freies Museum i Concentart w Berlinie oraz przy okazji Crazycurators Biennale w Bratysławie.

Dodaj komentarz