• 2010-07-22

Jacek Malicki. Grand Gravity

W czwartek 22 lipca 2010 r. o godz. 19.00 w galerii Art NEW media przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie odbędzie się wernisaż wystawy Jacka Malickiego Grand Gravity. Wystawa potrwa do 16 sierpnia 2010 r. Na wystawie pokazanych zostanie ponad 30 obrazów Malickiego z lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Jest to większość twórczości malarskiej Malickiego, który na początku lat 90. właściwie przestał malować.

Typical Dutch, 1978-1982 r., collage, płyta pilśniowa, 45x45 cm

Typical Dutch, 1978-1982 r., collage, płyta pilśniowa, 45x45 cm

Jacek Malicki urodził się w 1946 roku. Studiował matematykę na Uniwersytecie Warszawskim w latach 1964-1968 oraz, w latach 1970 – 1971 studiował logikę na Akademii Teologii Katolickiej. W lipcu 1968 roku w domu Malickiego zawiązała się jedna z pierwszych w Polsce komun hippisowskich i choć przetrwała niedługi czas, dom artysty wszedł do historii kontrkultury jako jedno z jej unikalnych, kultowych miejsc.

W latach 1970 – 75, grając na gitarze elektrycznej współtworzył Grupę w Składzie, której był faktycznym liderem. Trzon tej legendarnej formacji muzyki improwizowanej tworzyli ponadto Milo Kurtis i Andrzej Kasprzyk. Do swych występów Grupa zapraszała gości, wśród nich znaleźli się np. Tadeusz Konador i Andrzej Turczynowicz. W 1972 roku jako członek Grupy Muzyki Intuicyjnej z Andrzejem Bieżanem i Zdzisławem Piernikiem wziął udział w koncercie w ramach Warszawskiej Jesieni.

Od 1976 roku fotografuje. Przez rok pobytu w Amsterdamie utrzymywał się z fotografii reportażowej. W 1978 roku wygrał konkurs fotograficzny Postawy w Krakowie. Prezentował swe prace w Małej Galerii Związku Artystów Fotografików. W Międzynarodowym Muzeum Fotografii w Lozannie znajduje się kilka jego prac. Malicki wystawiał w galeriach Repasage, Remont, Dziekanka, w Eizinge w Holandii. W latach 1983-88 uczył się w pracowni Henryka Stażewskiego, z którym się zaprzyjaźnił. W 2008 roku jego fotografie można było oglądać na wystawie Pamięci Henryka Stażewskiego w 20. rocznicę śmierci w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

Jest członkiem Towarzystwa Przetwarzania Obrazów przy Instytucie Podstawowych Problemów Techniki. Malicki zajmował się teorią rozchodzenia światła. Zgłębiał też problemy sztucznej inteligencji. Od 1978 roku pisze regularnie o sztuce. Jego eseje ukazywały się w Życiu Warszawy, Integracjach, Art Forum, Canadian Art Review i innych periodykach. Jacek Malicki mieszka i pracuje w Podkowie Leśnej.

Komposition Femine/Kobieta której lepiej się powodzi (No 21), 1988/1990 r., olej, płótno, 72x72 cm

Komposition Femine/Kobieta której lepiej się powodzi (No 21), 1988/1990 r., olej, płótno, 72x72 cm

Obrazy Malickiego mają piętno indywidualnej konstrukcji, a jednocześnie mają to coś, co Bożena Kowalska określiła kiedyś jako szczególną właściwość abstrakcji geometrycznej. Ma ona według znanej krytyczki sztuki w najdoskonalszy sposób wyrażać istotę świata. W części dorobku Malickiego – w obrazach na planie kwadratu – można doszukać się poszukiwań takiej istoty gdzieś na przecięciu wpływów Malewicza, Stażewskiego i buddyjskich mandali. W innych – prostokątnych – czasem znajdujemy starannie rozłożone plamy, które zdają się nawiązywać do kolejnych planów krajobrazu. Racjonalny filtr byłego matematyka jest jednak tak mocny, że widz znajduje jedynie harmonijne syntezy, czasem proste, a niekiedy bardzo skomplikowane. Czasem artysta tak rozkłada kolor, by zdezorientować percepcję widza chcącego podążać np. za liniami zbieżnej perspektywy.

Bo Malicki jest malarzem wyjątkowo inteligentnym i drapieżnym. Nie na darmo od kilkunastu lat tłumaczy Finnegan’s Wake, najtrudniejsze dzieło irlandzkiego pisarza Jamesa Joyce’a.

Jerzy Truszkowski Krokodyl abstrakcji Jacek Malicki.

Jacek Malicki Grand Gravity
wernisaż: 22.07.2010, godz. 19.00
22.07-16.08.2010
Galeria Art NEW media
Krakowskie Przedmieście 41, Warszawa

Dodaj komentarz