• 2010-04-30

Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego w Lincoln Center

8 maja 2010 roku o godz 14. oo w Walter Reade Theater, Lincoln Center w Nowym Yorku odbędzie się pokaz filmu pt. Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego.  Film jest autorską wizją ostatnich dni Fryderyka Chopina i jego fascynującego związku z pisarką George Sand. W rolach głównych wirtuoz fortepianu Janusz Olejniczak, francuska gwiazda Sophie Marceau (Solange) oraz Marie France-Pisier (George Sand).

Pokaz jest ostatnim w serii Fryderyk Chopin i kino prezentowanej przez Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku i Lincoln Center Film Society od stycznia w Walter Reade Theater w Lincoln Center z okazji dwusetnej rocznicy urodzin kompozytora. Seria przygotowana została we współpracy z Filmoteką Narodową i Telewizją Polską S.A.

W wizualnie bogatej Błękitnej nucie Żuławski obrazuje 36 ostatnich godzin życia Chopina, które wycieńczony chorobą kompozytor (Janusz Olejniczak) spędza w posiadłości Nohant wraz z George Sand (Marie-France Pisier), jej córką Solange (Sophie Marceau) oraz grupą najbliższych przyjaciół, zaproszonych przez Sand na przyjęcie: Iwanem Turgieniewem, śpiewaczką operową Pauline Viardot i malarzem Eugene Delacroix. W tym ostatnim dniu życia Chopina burzliwe uczucie pomiędzy nim i Sand powoli dogasa, podobnie jak siły twórcze kompozytora. Błękitna nuta (La note bleue) to, według słów George Sand, ostatnia nuta, jaką zapisał Chopin.

Andrzej Żuławski – jest jednym z najwybitniejszych, a jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów. Filmowiec, scenarzysta, pisarz i aktor. Jego Diabeł (1972) i Trzecia część nocy (1971) z Małgorzatą Braunek, należą do arcydzieł polskiej kinematografii, w których Żuławski zapoczątkował swój wyrazisty styl: brak linearności, surrealizm, ekspresywność i siła zderzanych obrazów; zmysłowość – na granicy wulgarności – i brutalizm. Po realizacji epickiej fabuły science fiction Na srebrnym globie (1976), która została uznana za alegorię systemu totalitarnego, opuścił Polskę by odtąd tworzyć głównie we Francji. Zrealizowane w 1981 r. Opętanie z Isabelle Adjani i Samem Neillem, czy Kobieta publiczna (1984) z Valerie Kaprisky przysporzyły mu miana bezkompromisowego wizjonera – kochanego przez jednych i nienawidzonego przez innych. Żuławski jest jednym z najbardziej radykalnych autorów kina europejskiego. W 2001 otrzymał Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a w 2002 francuski Order Legii Honorowej.

8 maja 2010 roku w Walter Reade Theater, Lincoln Center w Nowym Yorku

Dodaj komentarz