• 2010-03-22

Przemysł ciężki, design lekki

Do 19 maja 2010 roku w Galerii Zmiękczalnia w Zabrzu można oglądać wystawę Przemysł ciężki, design lekki. Śląsk to najbardziej uprzemysłowiony region Polski, często kojarzony wyłącznie z węglem, hałdami czy kopalniami. Jednocześnie jest to jednak region należący do najbardziej rozwiniętych i najbogatszych części Polski, miejsce o bardzo charakterystycznej tradycji i silnej kulturze, żyjące własną dynamiką.

Materiały promocyjne organizatora

Materiały promocyjne organizatora

Celem wystawy jest pokazanie obiektów grup pochodzących ze Śląska, inspirowanych industrialnym klimatem, noszącymi ową ciężkość gatunkową tak charakterystyczną dla regionu. Są to obiekty odzwierciedlające niecodzienne piękno, jakie kryje się w śląskiej scenerii i tradycji. Intencją kuratorów jest zaprezentowanie twórczej siły płynącej z regionu Śląska i jego spójnej kultury, która wpływa również na sztukę użytkową.

Na wystawie zaprezentowane zostaną realizacje: Magdaleny Trzcionki, MOHO DESIGN, KAFTI DESIGN oraz Kolektywu HAJA. Każdy z zaproszonych twórców prezentuje swoją własną, jakże odmienną inspirację regionem oraz jego przemysłową spuścizną.

KAFTI DESIGN tworzą Monika Brauntsch i Sonia Słaboń. Pochodzą ze Śląska, którego krajobraz i klimat uwrażliwiają na inny rodzaj piękna. Industrialny widok, przemysłowe materiały, śląska sceneria i akcenty to elementy, jakimi inspirowana jest kolekcja SOLID.

Obiekty:

1. Lampa Berga
Słowo BERGA to w dialekcie śląskim bryła. Inspiracją do powstania lampy była bryła węgla. Konstrukcja oparta jest na klasycznej formie geometrycznej, choć idea abażuru bazuje na kontraście. Jego urok kryje się w topornych kształtach, tworzących spójny kształt. Transparentny materiał połączony z kolorem, zlewa się w harmonijną całość.
Projekt: Monika Brauntsch, Sonia Słaboń

2. Lampa AL-VERD
AL-VERD to nawiązanie do ormiańskich inspiracji kafti i dowód na to, że ich poszukiwania industrialnego piękna wyszły daleko poza Śląsk. Nazwa pochodzi od miasta Alaverdi w Armenii, gdzie XII-wieczne klasztory sąsiadują z kopalniami miedzi, tworząc surrealistyczny klimat. Czarne ramiona abażuru kojarzą się z szybem kopalnianym. Gładka powierzchnia materiału niczym zwierciadło odbija otoczenie, tworząc nowy wymiar.
Projekt: Sonia Słaboń, Monika Brauntsch

MAGDALENA TRZCIONKA
Materiałem w którym tworzy, który ją inspiruje i pobudza do działania jest szkło. Po raz pierwszy zetknęła się z nim już w szkole średniej, w państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Dąbrowie Górniczej. Stopniowo odkrywała, że najbardziej pobudza ją proces twórczy projektowania form użytkowych, wymyślanie nowych kształtów, szukanie w sprawdzonych rozwiązaniach furtki pozwalającej wyjść z nową wariacją, zaskoczyć siebie i innych niekonwencjonalnym podejściem.

Obiekty: Wazon energetyczny , Patera SMOG
Wazon energetyczny oraz patera SMOG powstały z chęci stworzenia przedmiotów identyfikujących się na mapie świata, które jasno wskazują punkt pochodzenia, ich korzenie. W wyniku tych działań powstały obiekty ze szkła – w tym przypadku przeskalowany komin pobliskiej elektrociepłowni – znaczący i charakterystyczny akcent w śląskiej scenerii. Smog to poetycki i plastyczny zapis niematerialnego dymu.

Zabawa tytułem pracy, skalą, sięgnięcie do gotowych wzorców, a wreszcie materia samego szkła imitującego wstęgi unoszącego się dymu, doprowadziły projektantkę do utworzenia czegoś na kształt unowocześnionej wersji socrealizmu. Powstało zjawisko sztuki postrzeganego z przymrużeniem oka, a dzisiaj i z nutką nostalgii.
Projekt: Magdalena Trzcionka.

MOHO DESIGN tworzą Magda Lubińska, Michał Kopaniszyn i Michał Biernacki. Dla nich pasja tworzenia jest główną motywacją do działania. Firma łączy perfekcyjną technologię i najwyższą jakość czystej wełny z Nowej Zelandii ze starannością wykonania ręcznego oraz dobrym wzornictwem, dzięki czemu udało im się stworzyć unikalną kolekcję dywanów, zauważaną i wielokrotnie nagradzaną na świecie.

Obiekt: Dywan 2D
Projekt Michała Biernackiego pozwala pobawić się w samodzielną kreację przestrzeni. Moduły o wielkości 65 cm mogą zostać połączone w dowolne konfiguracje w zależności od sytuacji. W każdej chwili w łatwy sposób można dokonać zmian. System 2D wykonany jest z tkanego sukna z wełny nowozelandzkiej, które nie pochłania wody ani kurzu. System 2D znalazł się w gronie najbardziej wyjątkowych produktów 2008 roku typowanych przez magazyn ID.
Projekt: Michał Biernacki.

HAJA to w gwarze śląskiej awantura, granda, wrzawa, a przede wszystkim nazwa grupy, którą tworzy: Joanna Sowula, Matylda Sałajewska, Ronnie Deelen, Natalia Jakóbiec, Kasia Pełka, Marcin Krater oraz Bartek Sasim. Dzięki projektom tego kolektywu możemy z przymrużeniem oka usiąść na klusce śląskiej z sosem lub też otulić się hałdą i przyodziać ketę. Haja to inne spojrzenie na industrialną rzeczywistość poprzez tworzenie nieoczywistych i zaskakujących symboli śląska.

Obiekty: Siedzisko SKARBEK.
Skarbek to siedzisko z funkcją przechowywania drogocennych przedmiotów. Inspiracją w procesie twórczym były legendy o duchu zamieszkującym śląskie kopalnie. W projekcie wykorzystano znalezione podstawy taboretów z lat 60. XX w., które po odświeżeniu odzyskały dawną funkcję. Głęboka czerń weluru poduszki, złota satynowa podszewka w ukrytej kieszeni i złote guziki podkreślają śląskość – są nawiązaniem do stroju górniczego. projekt: WZORRO – Natalia Jakóbiec, Marcin Krater, Kasia Pełka

2. Bluza BEZ PRACY NIE MA KOŁACZY
Bluza Bez pracy nie ma kołaczy z górnikiem na plecach i jego twarzą na kapturze mówi o pracowitości. Idąc za przyodzianym w taką bluzę człowiekiem, odnosimy wrażenie że podążamy za spieszącym do pracy górnikiem.
projekt: Joanna Sowula

3. Zegar RURA #3D
Plastikowa rura wentylacyjna oraz śrubki zostały skomponowane w formie przestrzennej, dzięki czemu możemy zobaczyć czas z każdej strony. Zegar naścienny mocowany na śrubie oczku, przykręcony do obręczy.
projekt: Bart Sasim

4. Zegar SKRZYNKA
Zegar ten został wykonany ze skrzynki elektrycznej, która była używana na kopalni. Unikalna skrzynka wraca do życia w postaci zegara.
projekt: Bart Sasim

Na terenie Skansenu Górniczego Królowa Luiza w Zabrzu, powstało miejsce wyjątkowe – Galeria Zmiękczalnia. Pierwsze tego typu przedsięwzięcie artystyczne, należące do Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, stworzono w budynku o wyjątkowej historii. To tutaj, przez lata zmiękczano wodę do produkcji pary dla pobliskiej maszyny wyciągowej, która działa do dziś i jest chlubą zabrzańskiego Skansenu. Instalacja zmiękczająca wodę funkcjonowała do lat 70. XX wieku. Trzy dziesięciolecia później obiekt został wyremontowany, dzięki czemu przywrócono mu wygląd z lat jego świetności, nadając mu jednocześnie nową funkcję artystyczną. Na zaledwie 100 metrach kwadratowych prezentowana jest fotografia oraz sztuka użytkowa. Odremontowane wnętrze galerii zachowało oryginalne elementy architektury industrialnej, które nadają organizowanym wystawom niecodziennego charakteru

Organizator: Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, Galeria Zmiękczalnia, Skansen Górniczy Królowa Luiza,
Projektant i kurator: Monika Brauntsch, Sonia Słaboń.
Czas trwania wystawy: 19 marca 2010 – 19 maja 2010.
Miejsce: Galeria Zmiękczalnia, Skansen Górniczy Królowa Luiza, ul. Wolności 410,
41-800 Zabrze.

Dodaj komentarz