• 2009-12-14

Biuletyn poetycki na KRYZYS

Biuletyn Kryzys to nowy projekt poetycko-wizualno-społeczny we współczesnej literaturze polskiej, który nawiązywać może do inicjatywy krakowskich wydawców i animatorów, którzy w grudniu 2008 roku Pod Jaszczurami, nawiązując do ekspozycji autorów Nowej Fali, zawiesili traktujące o kryzysie ekonomicznym wiersze-plakaty pięciu młodych poetów: Jasia Kapeli, Szczepana Kopyta, Piotra Macierzyńskiego, Łukasza Podgórniego, Tomasza Pułki.

Kryzys

Kryzys. Biuletyn poetycki

Premiera wydawnicza zbioru Kryzys. Biuletyn poetycki odbyła się jesienią. Zaprezentowano w nim wiersze czołówki najmłodszych polskich poetów: Jasia Kapeli, Szczepana Kopyta, Agnieszki Mirahiny, Tomasza Pułki i Łukasza Podgórniego. W grudniu w starym Krakowie i w Nowej Hucie odbędą się dwa niezależne spotkania wielkoformatowego tytułu z Serii Poetyckiej Korporacji Ha!art z udziałem wybranych autorów:

  • Projekt FILIA NOWA HUTA

16 grudnia 2009 (środa) o godzinie 19.30–22.30
Klub Kombinator, Nowa Huta – Osiedle Szkolne 25
Gośćmi będą Łukasz Podgórni oraz Tomasz Pułka, spotkanie poprowadzi Tomasz Charnas.

  • PRE-TEXTY w Klubie Bunkra Sztuki

17 grudnia 2009 (czwartek) o godzinie 18.30
Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a
Udział wezmą Szczepan Kopyt, Tomasz Pułka, Roman Dziadkiewicz oraz Tomasz Charnas; prowadzenie: Grzegorz Jankowicz.

Kryzys. Biuletyn poetycki prezentuje wiersze czołówki młodych poetów. Obok metryki i daty debiutu wyróżnia tę incydentalną i manifestującą się formację zainteresowanie współczesnością, językami publicznymi i sferą społeczną. Autorzy są wrażliwi na dyskursy polityczne, podejrzliwi wobec języków władzy w ich rozmaitych formach i społecznych emanacjach. Wiersze tych poetów – wyrazista propozycja liryki wojującej – okazują się efektem zderzenia tego, co poetyckie z tym, co społeczne.

Biuletyn nawiązuje do eksperymentów dwudziestolecia międzywojennego, które charakteryzowały się bliską współpracą ówczesnych literatów (m.in. Władysława Broniewskiego, Stanisława Ryszarda Standego, Witolda Wandurskiego, Brunona Jasieńskiego, Anatola Sterna, Juliana Przybosia) z artystami (m.in. Mieczysławem Szczuką, Władysławem Strzemińskim, Teresą Żarnowerówną). Bezpośrednim punktem odniesienia dla haartowej publikacji są m.in. Trzy salwy. Biuletyn poetycki (1925), Ziemia na lewo (1924), Sponad (1930) i Europa (1929).

Dodaj komentarz