• 2008-10-13

Joanna Rzeźnik – Szkice w zamku

Do 30 października w Galerii Zamkowej-Baszta Muzeum w Bielsku-Białej można oglądać prace Joanny Rzeźnik – Szkice w zamku. Szkice w zamku autorstwa Joanny Rzeźnik są instalacją wykonaną specjalnie dla Muzeum w Bielsku-Białej w ramach projektu Moje miasto. Bielsko-Biała. Montaż instalacji trwał dwa dni podczas których, artystka zmagała się z przestrzenią Galerii Zamkowej-Baszty. Zadanie nie było łatwe: zabytkowe wnętrze nie dawało możliwości swobodnej i spontanicznej pracy. Autorka nie mogła ingerować gwoździami i hakami w ściany, co byłoby pewnie bardzo pomocne przy rozpinaniu instalacji przestrzennej wykonanej z kolorowych sznurków rozpiętych na stelażu, którym jest przeźroczysta żyłka.

fot. J. Rzeźnik

fot. J. Rzeźnik

Delikatna konstrukcja nie dotykając sufitu ani podłogi wypełnia wnętrze Baszty. Barwne linie załamujące się pod różnymi kątami, atakują przestrzeń z różnym natężeniem; w pewnych miejscach widoczne są nagromadzone gęsto, krótkie odcinki, gdzieindziej zaś rozpiętych jest kilka prostych długich linii. Akcentem kompozycyjnym instalacji, jest zamocowane na żyłce, unoszące się nad podłogą, krosno malarskie (wys:110 cm; szer:90 cm), wzmocnione od środka listwami zbitymi na krzyż, przez które swobodnie przenikają kolorowe sznurki. Artystka wyraźnie wyznaczyła granicę swobodnego poruszania się widza wewnątrz instalacji; dalsza penetracja wymagałaby od zwiedzającego większego wysiłku: skłonów, czy wręcz czołgania się, a niektóre obszary zostały przez nią całkowicie zabudowane, a przez to niedostępne.

W Szkicach w zamku artystka rezygnuje z przysłowiowego ołówka i kartki papieru, rysuje sznurkiem w przestrzeni. Właściwie instalacja ta jest: szkicem przestrzennym wykonanym sznurkiem. Rysunek stanowiąc istotę tej pracy, jednocześnie wskazuje i podkreśla bezpośrednie związki z klasyczną, akademicką teorią sztuk pięknych, gdzie fundamentem sztuki był właśnie rysunek. Artystka wykorzystuje także doświadczenia, zdobycze sztuki współczesnej. Omawiana tu instalacja nie jest pozbawiona elementów sztuki performance; jej montaż był dwudniową akcją, podczas której artystka była w ruchu, przybierała dziwne pozy nie pozbawione akrobacji po to, aby spleść z sobą odpowiednio sznurki, zgodnie z jej intencją i emocją.

Oczywiste są tu także związki tej pracy ze sztuką environment, gdzie artysta buduje obiekt w przestrzeni, a widz ma możliwość bezpośredniego wejścia do wnętrza dzieła sztuki. Szkice w zamku to dzieło efemeryczne, tymczasowe. Jej realne istnienie przewidziane jest na okres 30 dni, i po tym czasie instalacja ta zostanie zniszczona, bez możliwości powtórzenia jej w przyszłości. O jej byciu świadczyć będzie jedynie dokumentacja: fotografie, video, opisy, projekty. W tym kontekście twórczość Joanny Rzeźnik bliska jest sztuce konceptualnej, gdzie ważny jest proces myślenia o powstaniu dzieła sztuki, a dokumentowanie tego procesu, zastępuje realne istnienie obiektu artystycznego. Iwona Koźbiał-Grzegorzek

Dodaj komentarz