• 2008-10-06

Piękni zawsze, żyjemy dzisiaj

Do 1 lutego w Muzeum Sztuki – Pałac Herbsta w Łodzi, można oglądać wystawę Piękni zawsze, żyjemy dzisiaj, która podejmuje próbę nawiązania niemożliwego dialogu. Kilka arcydzieł malarstwa polskiego z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, wybranych zostało nie dla kontemplacji piękna. Dzięki pokazaniu ich w kontekście sztuki współczesnej – m.in. młodego pokolenia twórców fotografii i filmu – ekspozycja stanowi próbę innego spojrzenia na dawne malarstwo. Obrazy pędzla Aleksandra Gierymskiego, Jana Chrzciciela Lampego czy Jana Matejki ukazuje z punktu widzenia ponadczasowych wartości. Nadzieja oraz odrodzenie poprzez miłość i odnalezienie w sobie piękna wewnętrznego stają się tematem wystawy – jak pisze kuratorka, Marta Ertman: małej wystawy o wielkich sprawach.

Piękni zawsze, żyjemy dziś rzuca zatem nowe światło na prace dobrze znane lub podziwiane jedynie ze względu na kunszt autora. Idee odrodzenia i nadziei pojawiały się w sztuce niezależnie od epoki czy formalnego kostiumu. Poszukiwanie ich źródeł w miłości, postawie moralnej czy wierze stanowi punkt wyjścia do zadania pytań o wspólnotę myśli ponad różnicą formy. Tym samym do części poświęconej polskim nadziejom wprowadza rzeźba Oczekiwanie Romana Woźniaka (1985 r.) w duecie z obrazem Wizja Ezechiela Jacka Malczewskiego (1919 r.). O trudnej roli miłości macierzyńskiej opowiada Portret matki Henryka Rodakowskiego (1853 r.) oraz towarzyszący mu film Jak to jest być moją matką zrealizowany w 2007 r. przez Norę McGettigan w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Problem nadziei z perspektywy dziecięcej poruszają dzięki fotografiom śląskich podwórek Rafał Milach i Aleksander Prugar. Dzięki takim zestawieniom okazuje się, że dawne malarstwo nie jest muzealnym eksponatem usytuowanym o b o k naszej rzeczywistości, ale wkracza w nią, jeżeli tylko uwolnimy się od konwencjonalnego, historycznego sposobu obioru. Wystawa akcentuje więź pokoleniową i wspólnotę dążeń, niezależne od stylu kostiumu. Całości dopełnia intencyjny wizerunek każdego z nas – w zawieszonym obok lustrze.

Aldo Borgonzoni, Józef Mehoffer, Aleksander Gierymski, Jan Matejko – to tylko niektórzy artyści, których nowe oblicze będzie można odkrywać od 26 września 2008 do 1 lutego 2009.

Dodaj komentarz