• 2008-09-27

Sen o Warszawie

Do 15 października 2008 roku w Łazienkach Królewskich w Warszawie można oglądać wystawę plakatów Sen o Warszawie. Wystawa plakatów pochodzących z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, zorganizowana została z okazji 40-lecia powstania Muzeum. Na wystawie zobaczyć można m.in.: prace mistrzów szkoły polskiej: Romana Cieślewicza i Jana Lenicy, plakaty z dwudziestolecia międzywojennego i z czasów zaboru rosyjskiego, plakaty socrealistyczne oraz prace twórców współczesnych.

Fot. Katarzyna Stanny, Wernix. Muzodram warszawski, 2006.

Wystawa ma również odpowiedzieć na pytanie: Co było i co jest ikoną Warszawy?.
Jednym z nieustannie powtarzających się motywów jest warszawska Syrenka, pojawiająca się na plakatach anonsujących wystawę Starej Warszawy w 1911 roku, poprzez plakaty kulturalne, polityczne i turystyczne międzywojnia i PRL, a skończywszy na najnowszej identyfikacji wizualnej miasta. Częstym motywem obecnym w powojennym plakacie warszawskim są odbudowane zabytki Starego Miasta. Najbardziej chyba charakterystycznym przykładem jest reklama Polskich Linii Lotniczych LOT, autorstwa Stanisława Żuczkiewicza z 1951 roku, przedstawiająca odbudowany fragment Krakowskiego Przedmieścia i Starego Miasta wraz z nowo wybudowaną trasą W-Z oraz umieszczonymi w tle dźwigami i wieżowcami, które jednocześnie ukazywać miały budowę nowoczesnego miasta.

Fot. Edmund Bartłomiejczyk, Dom Towarowo-Konfekcyjny „Bracia Jabłkowscy”, ok.1922.
Jednak według powszechnej opinii warszawiaków oraz odwiedzających miasto turystów, symbolem stolicy jest Pałac Kultury i Nauki. To budynek, na który trafia każdy przyjeżdżający do miasta i który powoduje niezmiennie skrajne emocje – od nienawiści po zachwyt. Jednocześnie, charakterystyczna forma budynku daje się łatwo zredukować do znaku graficznego i jako taki istnieje niezmiennie w plakatach warszawskich od 1955 roku po dzień dzisiejszy. Funkcje i znaczenia Pałacu Kultury na plakatach były różnorodne i uzależnione od sytuacji politycznej: mógł on reklamować linie lotnicze, afirmować przyjaźń polsko-radziecką, lub też nawiązywać do odbudowy stolicy. Pełni przede wszystkim funkcję logotypu identyfikującego miasto, jak to ma miejsce we współczesnym plakacie Katarzyny Stanny do spektaklu Vernix. Muzodram Warszawski.

Jubileuszowa wystawa Sen o Warszawie to jednak przede wszystkim hołd złożony miastu, które zrodziło polską szkołę plakatu oraz, wbrew nazwie, warszawskie Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Ogrodzenie Łazienek Królewskich od strony Al. Ujazdowskich

Dodaj komentarz