Kairos. Młodzi polscy artyści

21 maja o godz. 17.00 w piwnicach MCK w Krakowie odbędzie się wernisaż Kairos. Młodzi polscy artyści. Podczas wernisażu wystąpi Grupa PLAJ.

Kairos. Młodzi polscy artyści (źródło: materiały prasowe)

Kairos. Młodzi polscy artyści (źródło: materiały prasowe)

Biennale Młodych Artystów z Europy i Krajów Śródziemnomorskich to wielkie święto młodej sztuki symbolicznie łączące kraje leżące po północnej, południowej i wschodniej stronie Morza Śródziemnego. Stanowi forum dialogu artystów reprezentujących różne narodowości, kultury, religie i doświadczenia. Nie ogranicza się do jednej dyscypliny: sztuki wizualne przenikają się ze sztukami stosowanymi i obrazami w ruchu, a przedstawienia z muzyką, literaturą i gastronomią. Za każdym razem inne miasto gości setki artystów i tysiące uczestników z całego świata. W maju 2008 r. gospodarzem 13. edycji festiwalu jest Bari we Włoszech.

Każda z prac stanowi interpretację motywu przewodniego Biennale – Kairos*: nasza twórcza różnorodność (* odpowiedni czas, możliwość, czas, w którym możemy dokonać zmiany). Interesująco wypada zestawienie prac nagrodzonych w różnych kategoriach, które prezentowane są odbiorcom w podobnym medium: video (sztuki wizualne, obrazy w ruchu), animacja (sztuki stosowane) i rejestracja video (przedstawienia).

Temat Kairos*: nasza twórcza różnorodność rozpatrywać można na wielu poziomach: każdy artysta podąża własną drogą twórczą, każda dyscyplina posługuje się innymi środkami wyrazu, a także każda kultura, która determinuje postrzeganie świata przez artystów, rządzi się własnymi regułami. Sztuka każdego artysty zmienia się wraz z upływem czasu, podobnie jak zmienia się percepcja otoczenia. Przy pomocy sztuki artysta stara się coś zmienić – siebie, otoczenie, sztukę, świat…

Temat niczego nie narzuca, a jedynie otwiera pole do dialogu. Taki dialog podejmą między sobą nagrodzone prace polskich artystów na wystawie w MCK, natomiast w Bari wejdą w relacje z pracami artystów europejskich, afrykańskich i bliskowschodnich.

Artyści zmierzyli się ze współczesnymi mitami i przystąpili do ich dekonstrukcji (Paweł Dziemian), stanęli wobec pojęć zmysłowości i okrucieństwa (Aneta Ptak), funkcjonalności w oparciu o estetykę i humanitaryzm (Bogusław Paruch), ulotności form (Grupa PLAJ) oraz walki wykluczających się elementów (GRUPAboso).

Dodaj komentarz