• 2008-04-10

Plus, minus, nieskończoność w Galerii Fejkiel

16 kwietnia 2008 roku o godz.19.00 w krakowskiej Galerii Fejkiel odbędzie się wernisaż grafiki Eweliny Małysy Plus, minus, nieskończoność.

Fot. Wniebowstąpienie, 2007, litografia, Ewelina Małysa (źródło: materiały prasowe)

Fot. Wniebowstąpienie, 2007, litografia, Ewelina Małysa (źródło: materiały prasowe)

Artystka rezygnuje z dotychczas stosowanych obrazowych ikon, wśród których nie brakuje znaków firmowych, elementów liternictwa i komunikacji wizualnej, przedmiotów gotowych i obiektów kreatywnego rysunku. W pierwszych pracach z cyklu Utylizacja (2005) redukuje przedstawienie do jednolitej płaszczyzny koloru w pełnym nasyceniu lub ograniczonej do bieli, co najwyżej z odciskiem perforacji. W następnych cyklach chętnie posługuje się plamą i punktem barwnym, często stosuje znak plusa, minusa, wektora. Tym razem artystka śmiało zadrukowuje format papieru. Rozpoznaje nową przestrzeń, ustala topografię terenu i wytycza obszar graficznych działań (Przed siebie, 2006).

Doświadczenia te podejmuje w litografii, najbardziej malarskiej, jak się uważa, technice graficznej. To prowokuje dalszy eksperyment wynikający z fascynacji farbą, chęcią poznania jej walorów zmysłowych: gęstości, transparentności, możliwości formotwórczych, ale także interakcji z papierem. Intryguje ją to, co powinno być skryte, bo obnaża warsztat: ślad pędzla, ekspresja malarskiego gestu i naturalne rozbryzgi farby, przecierki i niedoróbki. Tym samym rozszerza granice oddziaływania graficzno-malarskiego znaku, bada jego związki z nasyceniem barwnym, tłem. Kolor zestawia kontrastowo. W swych działaniach jest spontaniczna, pracuje na granicy błędu i prowokowanej nieporadności. Wpływ tych doświadczeń potrafi wykorzystać. Tak jak i wcześniej tworzy cykle, gdzie pewne elementy kompozycji powtarzają się, uzupełniają i rozwijają w nowych kontekstach. To te właśnie prace znajdują się na dzisiejszej wystawie.

W litografii akces artystki do nowoczesności jest oczywisty. Płaskość i plakatowość jest częstym wyróżnikiem współczesnego malarstwa. Binarna opozycji plusa i minusa, akcentująca wartości graniczne i rudymentarne, znajduje zastosowanie w języku komputerowym jak i w hasłowym, zglobalizowanym opisie rzeczywistości. Małysa jednak na każdym kroku zdradza to, co modne, zanurzając się w pulsującej mistyce znaku. W ten sposób plus może być odczytany jako krzyż i choć odniesienie religijne nie jest tu jednoznaczne, to kontekst przestrzeni graficzno-malarskiej, w której występuje, może odwoływać się do szeroko pojętej transcendencji (Przepowiednia, 2007).

Ewelina Małysa jest dyplomantką w Pracowniach Miedziorytu i Litografii krakowskiej ASP (2002). Laureatka stypendium Miasta Krakowa (2004) i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2005). Dwukrotnie zdobyła Grand Prix w konkursie na Grafikę Roku (Kraków 2003, 2005), a także liczne wyróżnienia w krakowskim konkursie na Najlepszą Grafikę Miesiąca i wyróżnienie w konkursie Miasto i człowiek ( Poznań, 2003). Na 6 Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach (2006) zdobyła Nagrodę im. H. Chrostowskiej.

Galerii Fejkiel
ul. Grodzka 65
Kraków

Dodaj komentarz