• 2008-04-05

Baal na 28. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych

Spotkania na półmetku nie zwalniają tempa ani intensywności. 5 kwietnia, o godz. 18.00, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie po raz drugi i ostatni aktorzy Teatru im. Jana Kochanowskiego z Opola zagrają bardzo oblegany przez stołeczną publiczność spektakl Baal w reżyserii Marka Fiedora.

Fot. Baal w reż. M. Fiedora (źródło: materiały prasowe)

Fot. Baal w reż. M. Fiedora (źródło: materiały prasowe)

Równie głośny, choć reprezentujący zupełnie inny typ teatru spektakl Lacrimosa pokaże Teatr Pieśń Kozła (Centralny Basen Artystyczny, godz. 20:00). To drugie przedstawienie, pokazywane w nurcie Wrocław off, i  jedna z najbardziej kuszących festiwalowych propozycji w tym roku. O spektaklu międzynarodowego zespołu tak w kraju, jak i za granicą mówi się, używając słów: laboratoryjny, poszukujący, antropologiczny. Warto pamiętać, że teatr ten zajmuje się nie tylko pracą nad spektaklami, lecz prowadzi także aktorskie warsztaty i organizuje Brave Festiwal.

Po Lacrimosie, w Studiu festiwalowym radia TOK FM Hanna Zielińska poprowadzi rozmowę na temat fenomenu polskiego teatru antropologicznego (godz. 23:00, Café Kulturalna). Wśród imprez towarzyszących w samo południe w Teatrze Studio czeka nas kolejna projekcja Teatru TV „Matka Joanna od Aniołów” w reżyserii Marka Fiedora,  który poprzez opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza obnażył powierzchowność polskiej religijności i postawił istotne pytania dotyczące relacji sacrum — profanum. Festiwalowa machina wciąż się kręci; działa blog (blog.28wst.pl), a telewizja (e-teatr.tv) rejestruje najciekawsze z wydarzeń. Młodzi animatorzy nieprzerwanie natomiast zapraszają na Interaktywną przechadzkę (Instalacja Edukacyjna WST, codziennie w godz. 16:00-18:00, start w Café Kulturalna).

Baal. Siedem aspektów baalicznego świata
Dramat Brechta w reżyserii Fiedora pokazuje siedem aspektów człowieczeństwa i siedem różnych sposobów prowadzenia postaci – od zapalczywości i nonszalancji młodości, po stonowaną, silną, starość. Baal to przykład teatru opartego na aktorze, gdzie szczątkowa scenografia jest całkowicie podporządkowana aktorskiej kreacji świata przedstawionego. Spektakl otrzymał główną nagrodę Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej oraz Nagrodę TVP Kultura za rok 2006.

Teatr Pieśń Kozła to jeden z najciekawszych i najbardziej uznanych przedstawicieli nowej polskiej awangardy teatralnej ostatnich lat. Grupa założona w 1996 roku przez Ggrzegorza Brala i Annę Zubrzycką kontynuuje poszukiwania polskiego teatru laboratoryjnego. Jej aktorzy przez lata działalności wypracowali własną, unikalną technikę pracy. Międzynarodowy zespół współtworzą aktorzy ze Szwecji, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji i Polski. Teatr przez pierwsze lata istnienia pracował w Ośrodku Grotowskiego, od 2002 roku posiada własną siedzibę. Aktorzy Pieśni Kozła od lat prowadzą regularnie międzynarodowe warsztaty technik aktorskich. Często nagradzani w kraju (Grand Prix Kaliskich Spotkań Teatralnych Festiwalu Sztuki Aktorskiej 2003) i zagranicą (Edinburgh Festival Fringe 2004: Best International Show). Podczas WST, w ramach nurtu Wrocław Off zaprezentują spektakl Lacrimosa.

Dodaj komentarz