• 2006-04-21

Magdalena Frey: Polnische Küche

Magdalena FreyWystawa twórczości Magdaleny Frey pt. Polnische Küche będzie trzecią odsłoną sztuki austriackiej w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. Po spotkaniu z twórczością Heinza Cebulki, pierwszego modela akcjonistów wiedeńskich; po zrealizowaniu w przestrzeni galerii cybermetropolii – alien city czyli po intelektualnej, chłodnej, precyzyjnej twórczości grupy alien productions czas na  prezentację prac Magdaleny Frey, odczytującej w feministyczny sposób lekcję Wiener Aktiongruppe.

Magdalena Frey
Artystka, urodzona w Graz w 1963 roku, otrzymała wykształcenie w szkole pielęgniarskiej. Jej pierwsze prace fotograficzne powstały w 1985 roku. Frey tworzy, zdaniem L. A. Hartl, „fotograficzne studia biograficzno-socjokulturowe”, bliskie tematyce feministycznej. Kobieta zjawia się w pracach Frey w rozmaitych rolach – prezentuje ostentacyjnie własną cielesność, obnaża fizjologię, opowiada o uwikłaniu w społeczne role i stereotypy. Funkcjonuje jako dziewczynka, ciężarna, matka, staruszka, rekonwalescentka w szpitalu, czy bogini Wenus lub postać z gry komputerowej.

Fotografie emanują zbliżeniami kobiecego łona, eksponują twarze umierających, pokazują blizny na ciele i krew menstruacyjną. Wszystkie elementy, połączone przy pomocy technik komputerowych, współtworzą znaczenia prac i opowiadają, często zawiłe i wieloznaczne, fabuły, analizujące status kobiety we współczesnej kulturze, jej samoświadomość i zagadnienie odbijania się w męskich oczach.

Twórczość fotograficzna Magdaleny Frey ewokuje klimat bliski „krwistości” działań Hermanna Nitscha. Wpływ na to ma z pewnością współpraca z Heinzem Cibulką przy dokumentowaniu akcji Nitscha i kontakt z osobami, które bezpośrednio uczestniczyły w narodzinach zjawiska w latach 60. ubiegłego wieku.
Charakterystyczny dla akcjonizmu repertuar środków wyrazu zostaje jednak w jej cyfrowo montowanych kolażach fotograficznych zabarwiony wątkami feministycznymi. W centrum staje kobieta, szczególnie jej różnego pochodzenia wstyd – skrępowanie związane z chorobą, pierwszą menstruacją, procesem dojrzewania, nieatrakcyjnym  wyglądem, odbiegającym od lansowanego w mediach. Kobieta u Frey nie jest efemeryczna i zwiewna, lecz posiada ciało. Stąd często w fotokolażach akcent pada na powiększone elementy waginy, a także na celebrowane w różnych kulturach różne rytuały z nią związane, jak zaszywanie czy nacinanie. Hermann Nitsch w tekście do katalogu towarzyszącego pokazowi prac Frey w Galerii Hofstätter w Wiedniu napisał, że artystka jest spadkobierczynią idei ważnych dla jego pokolenia, a pośrednio także kontynuatorką dokonań wiedeńskich twórców czynnych około 1900 roku (Klimt, Schiele, Kokoschka).

Kurator: dr Marta Smolińska-Byczuk

Wernisaż wystawy odbędzie się we wtorek, 25 kwietnia, początek o godz. 17.00, i połączony będzie z wykładem Magdaleny Frey: „Obrazy o kobietach”
Wystawa będzie czynna do 21 maja 2006 roku.

Dodaj komentarz