• 2003-09-25

Złoty wiek polskiej animacji

The Museum of Modern Art i Instytut Kultury Polskiej zapraszają na pokaz prasowy programu polskiego filmu animowanego i eksperymentalnego.

Krótka historia polskiej animacji i Krótka historia polskiego filmu awangardowego i eksperymentalnego.

24 września, 2003, godz. 11.00
MoMA Gramercy, 127 East 23 rd Street @ Lexington Avenue

Departament Filmu i Mediów The Museum of Modern Art i Instytut Kultury Polskiej prezentują złożony z ośmiu programów przegląd 82 polskich filmów krótkometrażowych, reprezentujących 50 lat historii filmu animowanego, awangardowego i eksperymentalnego. Przegląd Krótka historia polskiej animacji i Krótka historia polskiego filmu awangardowego i eksperymentalnego, który odbędzie się w dniach 23 października – 2 listopada, 2003 roku w MoMA Film w The Gramercy Theatre, jest najpełniejszym tego rodzaju przeglądem kiedykolwiek pokazywanym w Stanach Zjednoczonych.

Program pokazu prasowego filmów animowanych nosi tytuł “Złoty wiek polskiej animacji”. Ta krótka wyprawa w świat polskiego filmu animowanego od lat 60-tych do połowy lat 80-tych obejmuje dorobek Jana Lenicy, Zofii Oraczewskiej, Witolda Giersza, Piotra Dumały i Juliana Antonisza oraz film zdobywcy Oskara, Zbigniewa Rybczyńskiego, który osobiście otworzy przegląd 23 października. Dodatkowo, pokazane zostaną krótkie filmy Stefana i Franciszki Themersonów, Przygoda Człowieka Poczciwego (1937) i Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą (1958).
Przez ostatnie pięćdziesiąt lat, polscy filmowcy czerpali z bogatej narodowej tradycji sztuki graficznej, teatru awangardowego i lalkarstwa, by stworzyć technicznie wyszukane, pełne czarnego humoru i fantastyczne animacje. Krótka historia polskiej animacji jest przeglądem najlepszych polskich rysowanych ręką i komputerowych animacji ostatnich 50 lat. Przegląd zaprezentuje szeroką gamę form i technik animacji: surrealistyczne wizje przełomu lat 50-tych i 60-tych Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka; olejne kaligrafie z lat 60-tych Witolda Giersza; śmiałe przeciwstawienia dźwięku i obrazu Jerzego Kuci z lat 70-tych, innowacyjne wykorzystanie techniki odbitek z płyty gipsowej Piotra Dumały z lat 80-tych i 90-tych; i wygenerowaną komputerowo w stylu Art Nouveau Katedrę Tomka Bagińskiego, nominowaną do Oskara w 2002 roku.

Towarzyszący powyższemu przegląd Krótka historia polskiego filmu awangardowego i eksperymentalnego składający się z dwóch programów skupia się na twórczości Stefana i Franciszki Themersonów, małżeństwa, które tworzyło nowatorskie eksperymentalne filmy abstrakcyjne i strukturalne, najpierw w Polsce w latach 30-tych, potem w Anglii podczas i po II wojnie światowej. Nieliczne, ale ważne i wpływowe dziedzictwo Themersonów oraz ich pisarstwo krytyczne zainspirowało słynny krótkometrażowy film Romana Polańskiego z 1958 r. Dwóch ludzi z szafą; twórczość Warsztatu Formy Filmowej działającego w Łodzi w latach 70-tych i Zbigniewa Rybczyńskiego, który 25 października zaprezentuje swój nagrodzony Oskarem film Tango (1980), pionierskie wideoklipy i inne radykalne eksperymenty w animacji i druku optycznym.

Dodaj komentarz